Realizacja zadań związanych z gospodarką komunalną i mieszkaniową stanowią odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Świnoujścia. Do najważniejszych z nich należą:
Wieloletni Program gospodarowania zasobem tymczasowych pomieszczeń Gminy Miasto Świnoujście na lata 2022-2026 oraz zasad ich wynajmowania,
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasto Świnoujście na lata 2020-2024,
założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną, paliwa gazowe dla Gminy Miasto Świnoujście,
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Świnoujście,
wybór metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki i zwolnienia z jej części,
szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
zasady udzielania dotacji na zadania służące tworzeniu warunków dla rozwoju rodzinnych ogrodów działkowych,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2027,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Świnoujście w 2024 r.,
Polityka mieszkaniowa Gminy Miasto Świnoujście na lata 2019-2029.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej
nowej sieci
wodociągowej
liczba odbiorców przyłączonych do sieci wodociągowej
odsetek odbiorców podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków z gospodarstw domowych i indywidualnych gospodarstw rolnych
nowej sieci
kanalizacyjnej
liczba odbiorców przyłączonych do sieci kanalizacyjnych
odsetek odbiorców podłączonych do sieci kanalizacyjnej
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zadania w zakresie gospodarki ściekowej na terenie Świnoujścia realizowane są przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Świnoujściu. Spółka zobowiązana jest do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody oraz niezawodnego odprowadzania ścieków mając na uwadze ochronę interesów odbiorców usług oraz wymagań ochrony środowiska, a także optymalizację kosztów.
Ceny netto [zł] za m3 wody dla gospodarstw domowych w okresie
od 15 lipca 2021 r. do 14 lipca 2024 r.
od 1 do 12 miesiąca obowiązywania taryfy
od 13 do 24 miesiąca obowiązywania taryfy
od 25 do 36 miesiąca obowiązywania taryfy
Ceny netto [zł] za m3 odprowadzonych ścieków dla gospodarstw domowych w okresie
od 15 lipca 2021 r. do 14 lipca 2024 r.
od 1 do 12 miesiąca obowiązywania taryfy
od 13 do 24 miesiąca obowiązywania taryfy
od 25 do 36 miesiąca obowiązywania taryfy
W 2024 r. nie wprowadzono nowych taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Miasta Świnoujście. W związku z powyższym zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków dotychczasową taryfę stosuje się do dnia wejścia w życie nowej albo tymczasowej taryfy.
Realizacja zadań związanych z gospodarką energetyczną i cieplną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Miasta Świnoujście. Do najważniejszych z nich należy dokument:
Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną, paliwa gazowe dla Gminy Miasto Świnoujście.
Dokładniejszy opis powyższego programu znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Dostawcą energii cieplnej jest Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o. o. z siedzibą w Świnoujściu. Zaopatruje w ciepło blisko 70% mieszkańców miasta. Przedsiębiorstwo posiada jedną ciepłownię, zlokalizowaną w pobliżu centrum miasta. Dzięki tej lokalizacji oraz spalaniu dostępnego paliwa (węgiel kamienny) PEC Sp. z o.o. dostarcza ciepło mieszkańcom Świnoujścia w najniższej cenie na lokalnym rynku ciepła. System ciepłowniczy Miasta Świnoujście oparty o przesył ciepła z wykorzystaniem wody jest systemem bezpiecznym dla użytkowników. Dzięki wysokiemu reżimowi technologicznemu oraz wykwalifikowanej obsłudze jak również ciągłym inwestycjom proekologicznym, Spółka utrzymuje wysokie wymagania ochrony środowiska naturalnego.
liczba odbiorców przyłączonych do sieci gazowej
długość sieci ciepłowniczej
(sta na 31.03.2025 r.)
ilość budynków podłączonych do sieci ciepłowniczej
w tym:
budynki jednorodzinne i wielorodzinne - 420 szt.,
hotele - 38 szt.,
obiekty niemieszkalne - 75 szt.
Działalność inwestycyjna Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w 2024 roku:
Budowa i modernizacja sieci ciepłowniczych:
Budowa sieci ul. Grunwaldzka-Nowokarsiborska - Etap I - 114,82 m. Wartość zrealizowanych prac 145.417,00 zł,
Modernizacja sieci Rybaki B1-B8 (Etap I część I) przy ul. Batalionów Chłopskich i Staszica) - 184,25m. Wartość zrealizowanych prac 879.238,26 zł.
Budowa i modernizacja przyłączy ciepłowniczych:
ul. Nowokarsiborska 3A - 8,62m - Wartość zrealizowanych prac 28.133,90 zł,
ul. Piłsudskiego 7-7a - 154,55 m - Wartość zrealizowanych prac 250.427,28 zł,
ul. Szkolna 1B - 58,00 m - Wartość zrealizowanych prac 104.312,02 zł,
ul. Uzdrowiskowa 60 - 38,50m - Wartość zrealizowanych prac 106.100,00 zł.
Budowa i modernizacja węzłów cieplnych:
ul. Nowokarsiborska 3A - Wartość zrealizowanych prac 65.426,33 zł,
modernizacja węzła Piastowska 55 - Wartość zrealizowanych prac 79.744,21 zł,
modernizacja węzła Matejki 43 - Wartość zrealizowanych prac 86.020,92 zł,
Piłsudskiego 7-7a - 59.356,07 zł.
System telemetryczny do zdalnej kontroli pracy węzłów cieplnych PEC. Ciągła rozbudowa systemu monitoringu o kilka / kilkanaście węzłów rocznie. Wartość zadania 19.970,13 zł.
Zakup dwóch samochodów ciężarowych Opel Combo Cargo wraz z oświetleniem alarmowym i zabudową. Wartość zadania 232.436,55 zł.
Ponadto w 2024 r. rozpoczęto przygotowanie inwestycji budowy sieci przesyłowej ul. Nowojachtowej - wykonanie pierścienia hydraulicznego Magistrali C (dalszy ciąg uciepłownienia i zwiększenia zasięgu sieci cieplnej PEC - pozyskiwanie nowych odbiorców w dzielnicy Nadmorskiej).
W 2024 uruchomiono nowo wybudowany kocioł gazowy 10MW (oddany do użytku dnia 31.12.2023 r.). Od maja do września 2024 r. ograniczenie emisji Co2 spadło dwukrotnie w porównaniu do wykorzystania paliwa węglowego. Kocioł pracował również w grudniu 2024 r. Dzięki temu, spółka sukcesywnie zmniejsza ilości emisji Co2 do atmosfery.
Ponadto spółka przeprowadziła 3 spotkania z mieszkańcami ulic: Żeglarskiej, Beniowskiego, Teligii i Rogozińskiego w celu zbadania zainteresowania przez mieszkańców tego kwartału podłączeniem do sieci ciepłowniczej.
W roku 2024 spółka wydała warunki na wszystkie złożone wnioski o przyłączenie do sieci ciepłowniczej w liczbie 9 sztuk. Spółka realizuje politykę zwiększania zasięgu ciepła systemowego i podłącza wszystkie chętne podmioty. Brak wydania warunków uzasadniony jest tylko w przypadku braku sieci ciepłowniczej w pobliżu wnioskowanego obiektu oraz z przyczyn ekonomicznych.
do roku 2023
Wzrost wysokości wydatków poniesionych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych odebranych od mieszkańców w 2024 r. o 20,4 % w stosunku do 2023 r. spowodowany jest:
Wzrostem kosztu usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych świadczonej przez Spółkę Remondis (postępowanie przetargowe).
Wzrostem cen za przyjęcie i zagospodarowanie odpadów komunalnych ustalonych przez Celowy Związek Gmin R-XXI.
Wzrostem kosztu obsługi administracyjnej – usługi wsparcia serwisowego systemu „odpadywgminie”.
Wzrostem ilości odpadów komunalnych wytworzonych przez mieszkańców w roku 2024.
Dla nieruchomości zamieszkałych, do których wodę dostarcza Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.:
10,42 zł za 1 m3 zużytej wody miesięcznie w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny,
20,84 zł w przypadku osób niewypełniających obowiązku selekcji.
Dla pozostałych nieruchomości zamieszkałych:
34,35 zł za jednego mieszkańca danej nieruchomości,
68,70 zł w przypadku osób niewypełniających obowiązku zbierania odpadów w sposób.
Obowiązywało również zwolnienie dla właścicieli nieruchomości, którzy zadeklarowali kompostowanie odpadów w wysokości:
0,60 zł miesięcznie za każdy 1 m3 zużytej wody lub
1,80 zł miesięcznie od 1 osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Poniższe zestawienia ujmują odpady zebrane z obszaru całego miasta (nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe).
Informacje w zakresie odpadów z nieruchomości zamieszkałych wyszczególnione są przy opisie programów z gospodarki komunalnej, w zakładce Realizowane polityki, programy i strategie
Odebrane i zebrane odpady
komunalne (tony)
Odebrane i zebrane odpady
segregowane (tony)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Celowy Związek Gmin R-XXI w Nowogardzie, do którego należy Świnoujście, wybudował i eksploatuje Regionalny Zakład Gospodarowania Odpadami Komunalnymi w Słajsinie na potrzeby zagospodarowania odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie zrzeszonych gmin.
W 2024 r. ilość odpadów segregowanych wyniosła:
8.580,982 ton odebranych z nieruchomości,
1.000,34 ton dostarczonych do PSZOK,
55,1829 ton dostarczonych do punktu skupu.