Opis kluczowych działań podejmowanych przez Gminę Miasto Świnoujście w 2024 r. w ramach lokalnych polityk, programów i strategii.
Wśród wielu uchwał Rady Miasta określających kierunki tych działań szczególne znaczenie ma trwający proces opracowania Strategii Rozwoju Miasta Świnoujście do 2032 r., która wyznaczy główne kierunki rozwoju miasta i ma charakter strategiczny.
W 2024 r. istotnym obszarem działalności Prezydenta Miasta było wdrażanie i realizacja działań wynikających z licznych dokumentów programowych i strategicznych, w tym programów poświęconych konkretnym zadaniom własnym samorządu.
dokumentów i programów strategicznych Miasta było realizowanych w 2024 r.,
z obszaru
pomocy społecznej
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
ochrony zdrowia
o charakterze
ogólnym
z obszaru turystyki i sportu
z obszaru gospodarki komunalnej i mieszkaniowej
z obszaru
rewitalizacji
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXVII/685/2023 Rady Miasta Świnoujście z dnia 30 listopada 2023 r.
Cel:
Celem głównym programu jest dążenie do harmonijnej i partnerskiej współpracy Miasta i organizacji pozarządowych w celu poprawy jakości życia mieszkanek i mieszkańców Świnoujścia.
Realizacja w 2024 r.:
Łączna wartość środków w formie dotacji dla organizacji pożytku publicznego wyniosła 7.872.410,00 zł.
Sprawozdanie z realizacji programu za 2024 r. zostanie przekazane Radzie Miasta w terminie do końca maja 2025 r.
Szczegółowe informacje dotyczące niniejszego Programu przedstawiono w części raportu dotyczącej Współpracy z organizacjami pozarządowymi.
programy z obszaru pomocy społecznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLV/341/2017 Rady Miasta Świnoujście z dnia 17 września 2017 r.
Cel:
Strategia rozwiązywania problemów społecznych określa kierunki prowadzenia i rozwoju polityki społecznej w mieście Świnoujściu na lata 2017 - 2026. Zorientowana jest na podnoszeniu jakości życia mieszkańców Świnoujścia przy jednooczesnym ograniczaniu negatywnych zjawisk społecznych takich jak uzależnienia, przemoc i bezdomność. Koncentruje swoje działania na wzmocnieniu funkcjonowania świnoujskiej rodziny, poprawie jakości życia osób starszych oraz promocji i rozwoju rynku pracy.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja celów Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2017-2026 analizowana jest przez powołany przez Prezydenta Miasta Zespół ds. monitorowania realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych na podstawie określonych w strategii wskaźników. W 2024 r.:
zakończono 104 procedury „Niebieskie Karty” oraz wszczęto 86 nowych procedur ,
wskaźnik bezrobocia wśród beneficjentów pomocy społecznej wynosił 21,03% (wskaźnik obliczany jest jako stosunek liczby osób w rodzinach korzystających z pomocy społecznej z powodu bezrobocia do liczby osób w rodzinach korzystających z pomocy ogółem),
liczba osób korzystających z pomocy społecznej wyniosła 932 osoby (świadczenia pieniężne i świadczenia niepieniężne),
realizowano program pn. „Bon Wyspiarza Seniora”. Program jest dedykowany dla mieszkańców Miasta, którzy ukończyli 65 rok życia. Kwota świadczenia wyniosła 300,00 zł z przeznaczeniem do wykorzystania na cele kulturalne oraz zdrowotne, w tym zakup leków. Z programu skorzystało 8.589 osób na ogólną kwotę 2.576.700,00 zł.
Zespół ds. monitorowania realizacji strategii przedstawi Prezydentowi Miasta „Raport z realizacji Strategii za 2024 r.” do końca sierpnia 2025 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIX/164/2016 Rady Miasta Świnoujście z dnia 25 lutego 2016 r.
Cel:
Celem głównym Programu jest wyrównywanie szans osób z niepełnoprawnością umożliwiających funkcjonowanie w społeczności lokalnej, a także przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach realizacji Programu osiągnięto następujące wskaźniki:
zlikwidowano ze środków PFRON bariery architektoniczne, techniczne i w komunikowaniu się – wykonano 85% wszystkich wniosków, liczba zrealizowanych wniosków 29,
przeprowadzono 55 ankiet w ramach pogłębienia diagnozy dotyczącej aktywności zawodowej wśród osób z niepełnosprawnością,
opracowano i rozpowszechniono łącznie 282 ulotki, plakaty, notesy, długopisy itp. promujące program „Aktywny samorząd”,
Stowarzyszeniu Pomocy Osobom o Specjalnych Potrzebach Rozwojowych i Ich Rodzinom Proficio zlecono organizację wypoczynku letniego o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w wieku 8-17 lat z terenu Miasta Świnoujście, w którym udział wzięło 20 dzieci oraz przeprowadzenie oddziaływań o charakterze terapeutyczno-edukacyjno-rekreacyjnym w formie wyjazdowej w ramach rehabilitacji społecznej dla dorosłych osób z niepełnosprawnością, w których udział wzięło 20 osób,
kontynuowano prowadzenie punktu konsultacyjno-diagnostycznego w zakresie zaburzeń rozwoju i zachowania dla rodzin z dziećmi zagrożonymi i dotkniętymi niepełnosprawnością w wieku od 0 do 3 lat oraz w wieku przedszkolnym i dzieci ze szkół podstawowych. 47 dzieci zostało objętych pomocą specjalistów w ramach działającego punktu. Przeprowadzono 564 godziny oddziaływań o charakterze terapeutycznym.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIV/447/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 25 listopada 2021 r.
Cel:
Głównym celem Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2022–2024, jest dalsze rozbudowywanie i wspieranie istniejącego systemu pieczy zastępczej rodzinnej i instytucjonalnej, ze szczególnym uwzględnieniem pieczy rodzinnej, oraz wspieranie instytucjonalnego systemu usamodzielniania wychowanków.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. zrealizowano następujące zadania pozwalające na osiągnięcie założonych celów Programu:
W ramach kampanii promującej ideę rodzicielstwa zastępczego przedstawiciele instytucji wzięli udział w imprezach organizowanych na terenie Miasta Świnoujście:
- Targi Pracy,
- II Integracyjny Piknik Rodzinny w ZOD Fregata w Świnoujściu,
- impreza miejska – Festiwal Uśmiechu,
- obchody Dnia Rodzicielstwa Zastępczego, gdzie miało miejsce spotkanie z prasą, władzami Miasta Świnoujście i gościem specjalnym – Panią Magdaleną Różczką, reprezentującą Fundację UKOCHANI.
Nieprzerwanie od 2015 r. funkcjonuje facebookowa strona Kampanii o nazwie Rodzicielstwo zastępcze Świnoujście. Na stronie MOPR umieszczony jest baner Kampanii, który przekierowuje użytkowników do wspomnianej strony na Facebooku. Ogłoszenia o poszukiwaniu kandydatów na zawodową rodzinę zastępczą – w tym pełniącą funkcję pogotowia rodzinnego oraz prowadzących rodzinny dom dziecka – zostały zamieszczone na stronie internetowej MOPR, facebookowej stronie Kampanii, facebookowej stronie MOPR oraz na stronach internetowych świnoujskich mediów.
Prowadzono nabór i szkolenie kandydatów na sprawujących rodzinną pieczę zastępczą. W 2024 r. do MOPR w Świnoujściu wpłynęły 3 wnioski o wstępną kwalifikację do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Dwa dotyczyły rodziny zastępczej niezawodowej, a jeden – zawodowej oraz prowadzącego rodzinny dom dziecka.
Kontynuowano proces tworzenia nowych zawodowych rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka w ramach przyjętego limitu. W 2024 r. na terenie miasta Świnoujście funkcjonowały 4 rodzinne formy zawodowej pieczy zastępczej, w tym:
- 2 rodzinne domy dziecka,
- 2 zawodowe rodziny zastępcze.
Jedna z zawodowych rodzin zastępczych powstała w 2024 r. w wyniku przekształcenia z rodziny niezawodowej. Żadna z funkcjonujących rodzin nie rozwiązała się.
Liczba koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej pozostawała na obecnym poziomie (4 koordynatorów). Jeden koordynator obejmował wsparciem jednorazowo do 15 rodzin.
Prowadzono całoroczne poradnictwo specjalistyczne z zakresu: prawnego, rodzinnego i psychologicznego dla rodzin zastępczych prowadzących rodzinny dom dziecka i umieszczonych w tych rodzinach dzieci – udzielono 197 porad dla 42 rodzin.
Prowadzono placówkę opiekuńczo-wychowawczą – na dzień 31.12.2024 r. w placówce przebywało 14 dzieci i 1 osoba pełnoletnia.
Prowadzono specjalistyczne poradnictwo dla dzieci przebywających w placówce – ocena efektów pracy została szczegółowo opisana w sprawozdaniu z Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2022-2024.
Pozyskano zaprzyjaźnione rodziny dla wychowanków, których powrót do domu rodzinnego nie jest możliwy – 5 osób niespokrewnionych bliskich dziecku i 2 osoby spokrewnione.
Prowadzono mieszkanie treningowe dla 6 osób.
Do Prezydenta Miasta wpłynęło 5 wniosków o przydział lokalu mieszkalnego na czas nieoznaczony z uwzględnieniem zasady pierwszeństwa, w celu umożliwienia usamodzielnienia się wychowankom, mieszkańcom mieszkania treningowego. Zawarto 1 umowę najmu lokalu mieszkalnego na czas nieoznaczony.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVI/458/2021 z późń. zm. Rady Miasta Świnoujście z dnia 16 grudnia 2021 r.
Cel:
Jednym z nadrzędnych i długofalowych celów polityki społecznej jest tworzenie warunków do pełnego rozwoju i prawidłowego funkcjonowania rodziny oraz zapobieganie występowaniu postaw i zachowań aspołecznych, w tym przemocy domowej. Celem głównym programu jest zwiększanie skuteczności działań w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach Programu zrealizowano szereg działań, w tym:
zrealizowano programy profilaktyczno-edukacyjne w zakresie promowania prawidłowych metod wychowawczych adresowane do osób dorosłych. Przeprowadzono pięć edycji programu „Szkoły dla rodziców i wychowawców” (58 uczestników) oraz po jednej edycji programu „Nastolatek” (11 uczestników) i "Rodzeństwo bez rywalizacji" (11 uczestników),
kontynuowano program terapeutyczny dla pacjentów doznających przemocy domowej, korzystających ze świadczeń w formie terapii uzależnienia od alkoholu oraz dla osób współuzależnionych w Szpitalu Miejskim im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o.o. – Centrum Zdrowia Psychicznego, w programie wzięło udział 13 pacjentów,
prowadzono grupę wsparcia dla osób doznających przemocy domowej w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy Domowej (odbyło się 25 spotkań, w których wzięło udział 19 osób),
zapewniono funkcjonowanie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej, który odbył 47 posiedzeń, podczas których powołano 86 nowych grup diagnostyczno-pomocowych, liczba aktywnych procedur „Niebieskie Karty” i pracujących grup – 170 z czego na dzień 31.12.2024 r. liczba grup wyniosła 66,
zapewniono osobom dotkniętym przemocą domową całodobowe schronienie dla 6 osób z 4 rodzin, średni czas przebywania rodzin w ośrodku to 33 dni,
czas podejmowania pierwszych działań interwencyjnych w ramach procedury „Niebieskie Karty” – wynosił średnio 3 dni.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIV/446/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 25 listopada 2021 r.
Cel:
Głównym założeniem programu jest wspieranie rodzin przeżywających trudności w prawidłowym wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. W niniejszym programie uwzględniono konieczność wielokierunkowego oddziaływania zarówno na dzieci, jak i na ich opiekunów. Wzmocnienie kompetencji wychowawczych rodziców, zwiększenie umiejętności prospołecznych wszystkich członków rodziny oraz praca z rodziną w środowisku lokalnym, która ma przyczynić się do jej wzmocnienia i prawidłowego funkcjonowania.
Realizacja w 2024 r.:
Organy i instytucje odpowiedzialne za realizację Programu to m.in.: Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, odpowiednie wydziały Urzędu Miasta, placówki oświatowe, placówki wsparcia dziennego, organizacje pozarządowe. Podmioty te w bieżącej działalności w 2024 r. realizowały zarówno cel główny programu tj. wzmocnienie roli i funkcji opiekuńczo-wychowawczej rodzin w mieście, jak i cele szczegółowe, m.in.:
udzielono wsparcia rodzinom:
asystenci rodziny współpracowali z 41 rodzinami, wg opinii asystentów rodzin praca przyniosła efekty u 29 rodzin,
udzielono 710 porad psychologicznych dla 202 rodzin, 37 porad pedagogicznych dla 14 rodzin, 99 porad prawnych dla 68 rodzin,
w ramach przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży:
przeprowadzono 71 programów, które miały na celu podniesienie umiejętności i kompetencji prospołecznych dzieci i młodzieży, w warsztatach wzięło udział 3.405 uczniów,
reintegrowano rodziny:
18 rodzin biologicznych, których dzieci umieszczone były w pieczy zastępczej skorzystało ze wsparcia pracowników socjalnych i asystentów rodziny,
18 rodzin skorzystało z poradnictwa specjalistycznego – udzielono łącznie 52 porady.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XII/101/2019 Rady Miasta Świnoujście z dnia 30 maja 2019 r.
Cel:
Głównym celem Założeń polityki senioralnej Gminy Miasto Świnoujście jest poprawa komfortu życia starszych mieszkańców miasta w zakresie samodzielnego i niezależnego życia. Założenia polityki senioralnej realizowane były przez pięć celów szczegółowych, w ramach których określono szereg działań. Realizatorami Założeń polityki senioralnej było Miasto działające przez swoje jednostki organizacyjne i spółki prawa handlowego, współpracujące z partnerami prywatnymi i sektorem organizacji pozarządowych.
Realizacja w 2024 r.:
Jednym z głównych podmiotów realizujących działania na rzecz osób starszych jest MOPR. Są to np. :
usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (w 2024 r. skorzystało z nich 289 osób), kierowanie do domów pomocy społecznej, wypłacanie zasiłków pieniężnych czy też udzielanie poradnictwa specjalistycznego np. prawnego,
realizował program „Korpus Wsparcia Seniora” moduł II, w ramach którego przekazał 55 opasek bezpieczeństwa seniorom. Z urządzeń wraz z usługą teleopieki skorzystało 61 osób. Program był skierowany do mieszkańców miasta, osób w wieku 65 lat i więcej, mających problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzących samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkających z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia. Od lipca 2024r. rozszerzono zakres udzielanej pomocy o usługi opiekuńcze świadczone osobom w wieku 60 lat i więcej - w formie usług sąsiedzkich,
w okresie od 30 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. zawarto 18 umów trójstronnych z 15 sąsiadami – opiekunami, którzy udzielali wsparcia w codziennym funkcjonowaniu 18 seniorom w wieku 65 lat i powyżej. Na powyższe zadanie w ramach realizowanego przez MOPR programu „Korpus Wsparcia Seniorów” Moduł I, Gmina uzyskała i wykorzystała w 2024 r. dotację pozyskaną z budżetu państwa - na realizację zadań własnych - w wysokości 31.082,00 zł,
podobnie jak w latach poprzednich, realizowany był program Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka 75+”. Środki finansowe w wysokości 173.129,00 zł przeznaczone były w ramach programu na dofinansowanie usług opiekuńczych świadczonych nowym osobom oraz na dofinansowanie do zwiększenia ilości godzin usług opiekuńczych dla dotychczas obsługiwanych podopiecznych. Łącznie w ramach projektu w 2024 r. dofinansowano usługi opiekuńcze świadczone 171 osobom. W 2024 r. osoby z niepełnosprawnościami w wieku 65 lat i więcej mogły skorzystać ze wsparcia asystenta osoby niepełnosprawnej (specjalistyczne usługi opiekuńcze), co umożliwiło udzielenie większego zakresu pomocy, m. in. asystowanie podczas dokonywania zakupów, w dotarciu na rehabilitację, czy podczas spaceru. Z takiej pomocy skorzystały 3 osoby korzystające już ze wsparcia z MOPR w formie usług opiekuńczych (jako uzupełnienie otrzymywanej pomocy),
w pomoc udzielaną przez MOPR włączył się wolontariusz, z którym ponownie w 2024 r. zawarto umowę. Umożliwiło to m.in. niepełnosprawnym seniorom utrzymanie kontaktu z otoczeniem (w godzinach popołudniowych zakupy, spacer, wspólne spędzenie czasu, czy odbywanie wizyt u lekarza specjalisty),
po raz kolejny zrealizowany został program świadczeń pieniężnych „Bon Wyspiarza Seniora”. Świadczenie w wysokości 300,00 zł otrzymało 8.589 osób,
osoby potrzebujące mogły skorzystać z usług opiekuńczych w ośrodku wsparcia – Dziennym Domu Pomocy prowadzonym na zlecenie Miasta przez Fundację Samotnym w Tłumie. Z tej formy wsparcia w 2024 r. skorzystało 40 osób,
na terenie miasta funkcjonowały ponadto dwa Kluby Seniora prowadzone na zlecenie miasta. Klub na lewobrzeżu prowadzony przez Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów oraz na prawobrzeżu przez Caritas Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. Oba kluby umożliwiały realizację różnych pasji i oferowały możliwość aktywizacji uczestników zajęć. Placówki oświatowe organizowały szereg działań o charakterze międzypokoleniowym. Na terenie miasta organizowane były wydarzenia i imprezy o charakterze kulturalnym i sportowym, w których udział brali seniorzy.
Szczegółowe sprawozdanie z realizacji Założeń polityki senioralnej przedłożone zostanie Radzie Miasta Świnoujście w terminie do 31 marca 2025 r.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXII/559/2022 Rady Miasta Świnoujście z dnia 21 grudnia 2022 r.
Cel:
Program określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania środków psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach Programu bezpłatną pomocą objęto osoby potrzebujące wsparcia oraz ich rodziny. Umożliwiono mieszkańcom miasta kompleksowe, bezpłatne korzystanie ze specjalistycznej pomocy.
Z Poradni Centrum Zdrowia Psychicznego Szpitala Miejskiego sp. z o.o. w związku z nadużywaniem:
alkoholu zgłosiło się 215 osób. 23 osoby ukończyły podstawowy program leczenia, 61 osób wzięło udział w programie ponadpodstawowym,
narkotyków zgłosiło się 69 osób. Podstawowy program leczenia ukończyło 11 osób, 10 osób wzięło udział w programie ponadpodstawowym, 29 osób wzięło udział w programie terapeutycznym Candis dla problemowych użytkowników przetworów konopi.
Z pomocy Ośrodka Interwencji Kryzysowej skorzystało 230 osób, udzielono 696 porad, przeprowadzono 10 interwencji.
Z oferty Centrum Pomocy i Wsparcia w Zakresie Uzależnień korzystało ok. 80 osób, dodatkowo odbywały się cykliczne spotkania trzech grup samopomocowych AA (anonimowych alkoholików) i AL-ANON (osób współuzależnionych).
Z oferty trzech specjalistycznych placówek wsparcia dziennego skorzystało 104 dzieci.
Dodatkowo organizowano: programy profilaktyki uniwersalnej i selektywnej adresowane do osób dorosłych, dzieci i młodzieży, w tym rekomendowane przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (1465 uczestników), prowadzono kampanie eukacyjno-profilaktyczne (1772 uczestników), pozalekcyjne zajęcia sportowe (1625 uczestników) i półkolonie z programem profilaktycznym (90 uczestników).
programy z obszaru ochrony środowiska
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIV/97/2015 Rady Miasta Świnoujście z dnia 22 października 2015 r.
Plan został zmieniony uchwałami: Nr XVII/141/2015 z dnia 17 grudnia 2015 r., Nr XXIII/196/2016 z dnia 7 grudnia 2016 r., Nr IX/82/2019 z dnia 28 marca 2019 r. oraz Nr LXVI/515/2022 z dnia 25 sierpnia 2022 r.
Cel:
Plan jest dokumentem, który został opracowany, aby m.in. przyczynić się do osiągnięcia celów określonych w pakiecie klimatyczno-energetycznym do 2020 r., tj.: redukcji emisji gazów cieplarnianych, zwiększenia udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, redukcji zużycia energii finalnej, co ma zostać zrealizowane poprzez podniesienie efektywności energetycznej.
PGN został opracowany w ramach realizacji umowy zawartej ze Stowarzyszeniem Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, dotyczącej opracowania Zintegrowanego Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, obejmującego przygotowanie jednego zbiorczego dokumentu oraz 12 dokumentów dla poszczególnych gmin. PGN jest dokumentem umożliwiającym ubieganie się o przyznanie m.in. środków pomocowych z budżetu Unii Europejskiej w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 na realizacje działań ujętych w dokumencie.
Realizacja w 2024 r.:
Uchwała jest realizowana na bieżąco.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XV/108/2011 Rady Miasta Świnoujście z dnia 29 września 2011 r.
Program został zmieniony uchwałą: Nr L/373/2017 Rady Miasta Świnoujście z dnia 23 listopada 2017 r.
Cel:
Celem Programu jest całkowite wyeliminowanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta w perspektywie czasowej do 2032 r. Program jest dokumentem niezbędnym w celu ubiegania się miasta o dofinansowanie z WFOŚiGW w Szczecinie na realizację działań związanych z demontażem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z nieruchomości będących własnością miasta oraz osób fizycznych.
W ramach realizacji ww. Programu od 2013 r. usunięto z terenu miasta 347 ton wyrobów zawierających azbest z 248 nieruchomości.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie nie uruchomił dla gmin woj. zachodniopomorskiego programu dotacji na usuwanie wyrobów zawierających azbest od osób fizycznych.
programy z obszaru rewitalizacji
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLI/313/2017 z dnia 8 czerwca 2017 r.
Program został zmieniony uchwałą: Nr XV/116/2019 z dnia 27 czerwca 2019 r.
Cel:
Gminny Program Rewitalizacji stanowi ważny instrument zarządzania rozwojem miasta, zmierzający do wyprowadzenia z kryzysu, obszaru cechującego się koncentracją problemów społecznych, gospodarczych i przestrzennych. Miasto Świnoujście, uchwalając dokument opracowany zgodnie z ustawą o rewitalizacji, gwarantuje wdrażanie wynikających z niego przedsięwzięć.
Realizacja w 2024 r.:
W Gminnym Programie Rewitalizacji po zmianie ujęto łącznie 101 projektów, w tym w grupie projektów podstawowych – 31 i w grupie projektów uzupełniających – 70.
Z powyższych projektów w okresie 2018-2024:
16 projektów zrealizowano, w tym:
6 projektów podstawowych,
10 projektów uzupełniających,
1 zadanie realizowane jest w sposób ciągły i dotyczy zakupu lokali mieszkalnych,
17 projektów znajduje się w trakcie realizacji w tym:
4 projekty podstawowe,
13 projektów uzupełniających.
Szczegółowy Raport z monitoringu GPR za lata 2022-2023 został przedstawiony w maju 2024 r. Kolejny raport będzie prezentowany w 2026 r. – zgodnie z przyjętym GPR monitoring programu rewitalizacji realizowany jest co 2 lata.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr X/94/2019 Rady Miasta Świnoujście z dnia 25 kwietnia 2019 r. i Uchwała Nr XII/104/2019 z dnia 30 maja 2019 r.
Strefa została zmieniona uchwałą: Nr XII/104/2019 z dnia 30 maja 2019 r.
Cel:
W uchwale określono szczegółowe zasady udzielania dotacji właścicielom lub użytkownikom wieczystym nieruchomości położonych w obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji (SSR). Wnioskowane działania służą realizacji projektów ujętych w „Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy Miasto Świnoujście na lata 2017-2027”.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. wpłynął 1 wniosek o udzielenie dotacji w ramach SSR. Wniosek został rozparzony negatywnie.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XVII/140/2015 Rady Miasta Świnoujście z dnia 17 grudnia 2015 r.
Zasady zostały zmienione uchwałą: Nr LXXIV/574/2023 z dnia 26 stycznia 2023 r.
Cel:
Celem było stworzenie warunków oraz zachęty dla właścicieli lub dzierżawców obiektów zabytkowych do rozpoczęcia prac, a jednocześnie zrekompensowanie wyższego kosztu remontu wynikającego z wytycznych konserwatora zabytków.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. nie przyznano dotacji na zadania służące tworzeniu warunków oraz zachęty dla właścicieli lub dzierżawców obiektów zabytkowych, ponieważ nie wpłynął żaden wniosek w tym zakresie.
programy z obszaru gospodarki komunalnej i mieszkaniowej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII/169/2019 Rady Miasta Świnoujście z dnia 06 grudnia 2019 r.
Cel:
Polityka mieszkaniowa Gminy Miasto Świnoujście na lata 2019-2029 określa cele i kierunki działania, jakie Miasto będzie podejmowało by realizować jedno ze swoich podstawowych zadań, jakim jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych społeczności samorządowej.
Realizacja w 2024 r.:
Określone cele polityki mieszkaniowej realizowane i monitorowane są na bieżąco. Sprawozdanie z realizacji polityki mieszkaniowej zostanie przedłożone Radzie Miasta Świnoujście do 15 maja 2025 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII/172/2019 Rady Miasta Świnoujście z dnia 06 grudnia 2019 r.
Cel:
Główne cele gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta na lata 2020-2024 są następujące:
pomoc osobom najbardziej potrzebującym w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych,
systematyczna poprawa stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Miasta,
zmiana standardu budynku przy ul. Modrzejewskiej 20.
Realizacja w 2024 r.:
Wg stanu na dzień 31.12.2023 r. zasób gminnych lokali mieszkalnych wynosił 537 lokali, z tego:
1) 312 szt. to lokale wynajmowane na czas nieoznaczony,
2) 225 szt. to lokale przeznaczone do najmu socjalnego, w tym:
32 szt. grupy A,
193 szt. grupy B.
Spółka TBS Lokum sp. z o.o. administrowała 532 lokalami.
W budynkach użyteczności publicznej (szkoły) – znajdowało się 5 lokali.
Wg stanu na dzień 31.12.2024 r. zasób gminnych lokali mieszkalnych wynosił 533 lokale, z tego:
1) 308 szt. to lokale wynajmowane na czas nieoznaczony,
2) 225 szt. to lokale przeznaczone do najmu socjalnego, w tym:
32 szt. grupy A,
193 szt. grupy B.
Spółka TBS Lokum sp. z o.o. administrowała 528 lokalami.
W budynkach użyteczności publicznej (szkoły) – znajdowało się 5 lokali.
Ponadto MOPR dysponował 2 lokalami mieszkalnymi, tj.: mieszkaniem chronionym przy ul. Paderewskiego 11/5 oraz lokalem przy ul. Niedziałkowskiego 4/1, przeznaczonym na potrzeby zawodowej rodziny zastępczej, pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego.
Natomiast Szpital Miejski dysponował 4 lokalami mieszkalnymi, tj.: lokalami przy ul. Armii Krajowej 13/5, 13/5A oraz przy ul. Chopina 20/1, 20/1A.
Wg stanu na dzień 31 grudnia 2024 r.:
przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania stanowiącego mieszkaniowy zasób Miasta wynosiła 35,71 m2, natomiast przeciętna powierzchnia mieszkania w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminnego zasobu mieszkaniowego wynosiła 23,05 m2,
przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania wynajmowanego na czas nieoznaczony wynosiła 48,93 m2, natomiast przeciętna powierzchnia tego mieszkania w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosiła 23,61 m2,
przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania przeznaczonego do najmu socjalnego wynosiła 17,74 m2, natomiast przeciętna powierzchnia tego mieszkania w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosiła 21,16 m2.
Uwaga: ww. wyliczenia nie obejmują lokali będących w dyspozycji szkół, MOPR oraz Szpitala Miejskiego.
Wszystkie lokale mają dostęp do toalet. W budynku przeznaczonym do najmu socjalnego położonym przy ul. H. Modrzejewskiej 20, węzły sanitarne w klatce A jeszcze są wspólne i znajdują się na poszczególnych kondygnacjach budynku.
W 2023 r. rozpoczęła sią przebudowa i remont klatki B ww. budynku; zakończenie tej inwestycji przewidywane jest na drugi kwartał 2025 r.; w efekcie powyższego 100 lokali przeznaczonych do najmu socjalnego (z łącznej liczby 225.) zostało wyłączonych z eksploatacji, a w ich miejsce powstanie 46 lokali o lepszym standardzie technicznym i z nowymi rozwiązaniami funkcjonalnymi.
W 2024 r. z zasobów Miasta przydzielono 7 lokali na czas nieoznaczony oraz 3 lokale z najmem socjalnym grupy A.
Z zasobów Gminy w 2024 r. nie przydzielono żadnego lokalu z najmem socjalnym grupy B i C.
Szczegółowe sprawozdanie z realizacji uchwały za 2024 r. zostanie przedłożone Radzie Miasta do dnia 15 maja 2025 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIVI/436/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 25 listopada 2021 r.
Cel:
Celem gospodarowania zasobem tymczasowych pomieszczeń jest:
zapewnienie tymczasowych pomieszczeń w zakresie określonym przepisami prawa i potrzebami mieszkańców Miasta,
racjonalne gospodarowanie zasobem tymczasowych pomieszczeń.
Realizacja w 2024 r.:
Na 31.12.2024 r. liczba gminnych tymczasowych pomieszczeń wynosiła – 7 szt. Zarządcą zasobu tymczasowych pomieszczeń będących własnością Gminy Miasto Świnoujście była spółka TBS Lokum sp. z o.o.
W 2024 r. zawarto 3 umowy najmu na pomieszczenia tymczasowe, w tym 1 pomieszczenie znajdowało się w zasobach Gminy, a 2 pomieszczenia w zasobach TBS Lokum sp. z o .o.
Szczegółowe sprawozdanie z realizacji uchwały za 2024 r. zostanie przedłożone Radzie Miasta do dnia 15 maja 2025 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/315/2020 z dnia 26 listopada 2020 r., która zmieniona została uchwałami Nr LXXXVII/679/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. i Nr IX/53/2024 Rady Miasta Świnoujście z dnia 24 października 2024 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/317/2020 Rady Miasta Świnoujście z dnia 26 listopada 2020 r., która zmieniona została uchwałami: Nr LIV/438/2021 z dnia 25 listopada 2021 r., Nr LXXV/584/2023 z dnia 6 marca 2023 r. i uchwałą Nr IX/55/2024 z dnia 24 października 2024 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/316/2020 Rady Miasta Świnoujście z dnia 26 listopada 2020 r., która zmieniona została uchwałą Nr IX/54/2024 Rady Miasta Świnoujście z dnia 24 października 2024 r.
Cel:
Miasto należy do Celowego Związku Gmin R-XXI w Nowogardzie, zrzeszającego 33 gminy z województwa zachodniopomorskiego. Na potrzeby zagospodarowania odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie zrzeszonych gmin Związek wybudował i eksploatuje Regionalny Zakład Gospodarowania Odpadami Komunalnymi w Słajsinie.
Realizacja w 2024 r.:
Efekty prowadzenia przez miasto sytemu gospodarki odpadami komunalnymi - w tym edukacji mieszkańców: ulotki, plakaty, podstrona internetowa dot. gospodarki odpadami komunalnymi, film o zasadach funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych:
Ilość zebranych odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych:
a) odpady zmieszane - 8643,60 Mg,
b) odpady selektywnie zebrane - 5251,6829 Mg,
Średnia ilość odpadów oddanych przez mieszkańca - 388 kg/rok,
Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, to 0% (ww. odpady nie były składowane - cała masa odpadów była przetwarzana),
Osiągnięty poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych - 22,06%,
Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych - zgodnie z aktualnymi przepisami poziom ten nie był wyliczany,
Osiągnięty poziom składowania odpadów komunalnych - 23,48%.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIX/151/2019 Rady Miasta Świnoujście z dnia 24 października 2019 r.
Cel:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, stowarzyszenie ogrodowe, prowadzące rodzinne ogrody działkowe zwane dalej „ROD” na obszarze danej gminy może otrzymywać dotację celową z budżetu gminy, z zastosowaniem przepisów z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w zakresie udzielenia dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Dotacja ma służyć realizacji celu publicznego, związanego z zadaniem gminy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i może być przeznaczona w szczególności na budowę lub modernizację infrastruktury ogrodowej, jeżeli wpłynie to na poprawę warunków do korzystania z rodzinnych ogrodów działkowych przez działkowców lub zwiększy dostępność do nich społeczności lokalnej.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. nie przyznano dotacji na zadania służące tworzeniu warunków dla rozwoju rodzinnych ogrodów działkowych, ponieważ nie wpłynął żaden wniosek w tym zakresie.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XCII/717/2024 Rady Miasta Świnoujście z dnia 21 marca 2024 r.
Cel:
Program określa cele i zadania dotyczące opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz sposoby zapobiegania bezdomności zwierząt wraz z określeniem podmiotów i osób, które będą go realizować oraz sposobów finansowania poszczególnych zadań.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. przeznaczono kwotę w wysokości 1.037.959,25 zł na realizację zadań związanych z opieką nad zwierzętami bezdomnymi, z tego:
Prowadzenie Schroniska dla zwierząt bezdomnych: 717.000,00 zł,
Zabiegi sterylizacji/kastracji kotów wolno żyjących: 70.020,00 zł,
Elektroniczne znakowanie psów: 7.364,99 zł,
Zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt oraz zapewnianie opieki weterynaryjnej chorym kotom wolno żyjącym: 229.061,22 zł,
Pomoc opiekunom kotów wolno żyjących: 14.513,04 zł,
Zapewnienie miejsca bezdomnym zwierzętom gospodarskim we wskazanym gospodarstwie rolnym: 0,00 zł.
Efekty podejmowanych działań:
Prowadzący Schronisko podjął 59 interwencji. Przyjęto do schroniska 68 psów oraz 66 kotów,
Schronisko podejmowało również działania zmierzające do pozyskania nowego właściciela dla bezdomnego zwierzęcia m.in. przyjmując wnioski od osób pragnących adoptować zwierzęta, prowadząc stronę internetową z informacjami dotyczącymi zwierząt oczekujących na adopcję. W ten sposób do adopcji trafiło 51 kotów oraz 22 psy,
Prowadzący Schronisko obligatoryjnie zobowiązany jest do sterylizacji/kastracji zwierząt przebywających w Schronisku. W 2024 r. zabiegom kastracji/sterylizacji poddano 7 psów oraz 22 koty,
Miasto zawarło umowę z gabinetem weterynaryjnym „VET” S.C. lek. wet. Jarosław Bobruk, lek. wet. Zdzisław Karalus przy ul. Sikorskiego 2 na przeprowadzanie zabiegów sterylizacji i kastracji kotów wolno żyjących. W ramach tej umowy zabiegom poddano 273 koty,
Miasto zawarło umowy z gabinetami weterynaryjnymi na terenie miasta w zakresie usług elektronicznego znakowania psów oraz wprowadzania danych o zwierzętach do Międzynarodowej Bazy Danych Safe-Animal, mikroczip wszczepiono 92 psom,
Wzorem roku poprzedniego miasto prowadziło rejestr opiekunów wolno żyjących kotów z wyszczególnieniem ilości kotów, którymi się opiekują, miejscem ich przebywania oraz ilością kotów, które należy wysterylizować/wykastrować. W 2024 r. wydano opiekunom 27 identyfikatorów. Opiekun posiadający identyfikator upoważniony jest do skorzystania bezpłatnie z usługi sterylizacji/kastracji, leczenia kotów wolno żyjących oraz otrzymania karmy i budek dla kotów. W ramach opieki nad wolno żyjącymi kotami miasto sfinansowało zakup 2 ton karmy. W 2024 r. niezaistniała konieczność umieszczenia bezdomnych zwierząt gospodarskich w gospodarstwie rolnym.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXIX/698/2024 Rady Miasta Świnoujście z dnia 12.01.2024 r.
Cel:
Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanalizacyjnych na lata 2023–2027 stanowi kluczowy dokument planistyczny, opracowany w celu zapewnienia racjonalnego i zrównoważonego rozwoju infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na terenie miasta Świnoujście. Dokument ten jest zgodny z obowiązującymi przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a jego realizacja pozwala na utrzymanie wysokiego standardu usług komunalnych oraz spełnienie wymogów środowiskowych i sanitarnych.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. zrealizowano następujące działania:
Przebudowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami w ul. Barlickiego,
Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Bursztynowej,
Przebudowa sieci w ul. Barlickiego od ul. Dworcowej do ul. Fińskiej,
Przebudowa sieci wodociągowej na terenie Euroterminalu,
Przebudowa sieci wodno-kanalizacyjnej w ul. Konopnickiej,
Przebudowa sieci wodociągowej w ul. Nowojachtowej,
Budowa sieci wodno-kanalizacyjnej w ul. Bałtyckiej,
Budowa kanalizacji sanitarnej w Karsiborze w zakresie I-stacji podciśnieniowej,
Budowa sieci wodociągowej w ul. Gajowej,
Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ul. Polnej I.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLII/337/2021 Rady Miasta Świnoujście z dnia 28.01.2021 r.
Cel:
Kontynuacja działań związanych ze zwiększeniem efektywności wykorzystania energii cieplnej w obiektach miasta (termorenowacja i termomodernizacja budynków).
Realizacja w 2024 r.:
Program realizowano zgodnie z założeniami.
programy z obszaru Turystyki i SPortu
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII/177/2019 Rady Miasta Świnoujście z dnia 16 grudnia 2019 r.
Cel:
„Strategia Rozwoju Turystyki dla Miasta Świnoujście na lata 2019-2029" jest sektorowym dokumentem w obszarze, będącym jednym z kluczowych fundamentów rozwoju Miasta Świnoujście.
Celem Strategii było zaprogramowanie rozwoju turystycznego Świnoujścia na najbliższe dziesięć lat. Najważniejszym zadaniem było określenie wizji turystycznej w 2029 roku, czyli obrazu miasta, do którego będą dążyć realizatorzy. Spełnienie wizji nastąpi poprzez wykonanie celów strategicznych, kierunkowych i operacyjnych oraz składających się na nie przekrojowych, strategicznych programów operacyjnych i zadań.
Realizacja w 2024 r.:
Cel strategiczny 1. Stworzenie w Świnoujściu atrakcyjnych warunków do życia i pracy w celu zapewnienia wysokiej jakości kadr dla turystyki:
system ulg dla posiadaczy Karty Wyspiarza oraz Karty Wyspiarza Seniora, w tym na korzystanie z systemu Miejskich Parkingów Niestrzeżonych (preferencyjne stawki),
„Błękitna Flaga” dla kąpielisk – jako jedyne w Polsce, po raz 19 z rzędu wyróżnione zostało Kąpielisko Świnoujście Centrum-Uznam,
atrakcyjna, zróżnicowana i całoroczna oferta kulturalna skierowana do szerokiego grona odbiorców, m.in. Dni Morza, Jarmark Bałtycki, Markowy Festiwal,
zapewnienie zróżnicowanego i bogatego programu podczas ferii zimowych dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (przez miejskie instytucje kultury: Muzeum Rybołówstwa Morskiego, Miejski Dom Kultury, Miejską Bibliotekę Publiczną oraz przez zakład budżetowy: Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz”),
Cel strategiczny 2. Rozwój bazy spędzania czasu wolnego oraz produktów turystycznych całorocznych i na niepogodę:
zapewnienie oferty kulturalnej, zrealizowanej przy finansowym i organizacyjnym udziale miasta w postaci kilkudziesięciu imprez (m.in. Markowy Festiwal, Dni Morza, Miasto Kobiet, FAMA, Uznamski Festiwal Muzyki) oraz ponad 100 wydarzeń rekreacyjno-sportowych (m.in. Turniej Tenisa, turnieje siatkówki plażowej, Europejski Tydzień Sportu itd.),
w sezonie letnim możliwość korzystania z tężni solankowych będących uzupełnieniem walorów uzdrowiskowych miasta,
zapewnienie aktualnej oferty poprzez program imprez oraz dostępność atrakcji turystycznych również poza sezonem wysokim.
Cel strategiczny 3. Stworzenie zintegrowanej infrastruktury przyjaznego transportu publicznego i prywatnego umożliwiającego szybki i przyjazny dostęp do obiektów miejskich oraz atrakcji turystycznych:
konsekwentne realizowanie polityki parkingowej mającej na celu uchronienie centrum miasta oraz Dzielnicy Nadmorskiej przed nadmiernym ruchem samochodowym poprzez stworzenie Miejskich Parkingów Niestrzeżonych administrowanych przez spółkę Komunikacja Autobusowa (zapewniają ok. 1.100 miejsc parkingowych). Wszystkie Miejskie Parkingi Niestrzeżone (MPN) są czynne 7 dni w tygodniu przez całą dobę,
kontynuacja przebudowy ul. Barlickiego od ul. Dworcowej do ul. Ludzi Morza.
Cel strategiczny 4. Wypracowanie mechanizmów współpracy w turystyce w zakresie jej rozwoju, promocji i informacji turystycznej oraz zapewnienia wysokiej jakości obsługi turysty:
prowadzenie programu imprez – zbieranie informacji z całego miasta w zakresie planowanych wydarzeń oraz zamieszczanie go na oficjalnej miejskiej stronie,
rozsyłanie programu imprez poprzez e-mail do branży turystycznej oraz zainteresowanych podmiotów,
rozbudowanie funkcjonalności systemu Travelhost, będącego bazą podmiotów świadczących usługi noclegowe, a zarazem inkasentów opłaty uzdrowiskowej,
spotkania z branżą turystyczną w ramach Świnoujskiej Organizacji Turystycznej.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XV/123/2019 Rady Miasta Świnoujście z dnia 27 czerwca 2019 r.
Cel:
Strategia jest dokumentem, zawierającym wnikliwą diagnozę sytuacji w mieście w zakresie infrastruktury sportowej, edukacji sportowej, wydatków i dotacji na kulturę fizyczną, a także oceny sportu w mieście z perspektywy mieszkańców. Wyznaczono cztery cele strategiczne, w ramach których łącznie wyodrębniono 10 celów operacyjnych. W Strategii przewidziano czternaście zadań do realizacji, wpisujących się w poszczególne cele, system jej wdrażania, monitoringu i ewaluacji.
Realizacja w 2024 r.:
Cel 1. Sport dostępny dla każdego mieszkańca:
A. Gmina Miasto Świnoujście od 2020 r. uczestniczy w Sportowym Turnieju Miast i Gmin, w ramach Europejskiego Tygodnia Sportu dla Wszystkich. W ramach turnieju w 2024 r. przeprowadzone zostały:
Europejski Tydzień Sportu – popularyzacja sportu od przedszkolaka do dorosłego, szeroko zakrojona oferta skierowana do wszystkich mieszkańców. W 2024 r. wystartowało 28.002 uczestników, reprezentujących miasto w 257 wydarzeniach sportowych. Świnoujście uplasowało się na 2. miejscu klasyfikacji generalnej Turnieju,
Masa Krytyczna - udział wzięło około 200 rowerzystów,
Miejskie Targi Sportowe - tu zaangażowały się 22 kluby sportowe oraz dodatkowo: OSiR, ZOD Fregata, Komenda Miejska Policji, WOPR, Wojskowe Centrum Rekrutacji, ZHP, Ochotnicza Straż Pożarna oraz Młodzieżowa Rada Miasta. Na muszli miało miejsce: rozdanie nagród za Rowerową Stolicę Polski, występy i pokazy klubów sportowych, losowanie nagród z ZOD Fregata, występ Jonasza Pakulskiego – akrobaty rowerowego z Rowerowe Show oraz uczestnika X edycji Mam Talent, ponadto na miejskich targach sportowych wystawiło się 16 klubów sportowych, podczas których uczestnicy mogli porozmawiać z wystawcami, spróbować proponowanych przez wystawców aktywności oraz odebrać darmowe vouchery na zajęcia,
Test Coopera - test na wytrzymałość polegający na nieprzerwanym 12-minutowym biegu, przeprowadzanym wśród uczniów powyżej 13 roku życia. W 2024 r. w Teście brało udział 319 osób.
B. W ramach wspierania i rozwoju sportu szkolnego OSiR „Wyspiarz” organizuje „Czwartki Lekkoatletyczne”, Jesienne Biegi Przełajowe, Ferie Zimowe na sportowo oraz całoroczną rywalizację młodzieży szkolnej w różnych dyscyplinach sportu.
C. We wrześniu 2024 r. mieszkańcy brali udział w wyzwaniu Healthy Cities, to już IV edycja. Celem akcji było zmobilizowanie jak największej liczby osób do aktywności fizycznej i regularnego robienia 6000 kroków dziennie. W wyzwaniu wzięło udział 66 miast z całej Polski.
D. Utworzenie kanału komunikacji z mieszkańcami w mediach:
Informacja o wszystkich planowanych i organizowanych wydarzeniach sportowych była publikowana na stronie internetowej miasta www.swinoujscie.pl.
E. Organizowanie wydarzeń sportowych adresowanych do konkretnych grup społecznych:
Babski Bieg oraz Bieg na 100 m na szpilkach – impreza z okazji Dnia Kobiet dla wszystkich chętnych Pań oraz Panów przebranych za Panie,
Puchar Lata w piłce nożnej kategoria OLD BOY – cykliczna impreza kierowana do piłkarzy w wieku powyżej 45 lat, w 2024 r. Puchar Lata został przemianowany i uzyskał im. Leszka Zakrzewskiego,
zajęcia sportowe dla seniorów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku – Yoga dla Seniora, Gimnastyka Rehabilitacyjno-Ruchowa,
zajęcia ogólnorozwojowe w ramach usługi z zakresu sportu i aktywności fizycznej wśród osób powyżej 55 roku życia na terenie Gminy Miasto Świnoujście - Dzielnica Warszów.
Cel 2. Poprawa dostępności infrastruktury sportowej w Świnoujściu:
W ramach poprawy dostępności infrastruktury sportowej i rekreacyjnej dla mieszkańców miasta Świnoujście w 2024 r. uruchomiono nowe obiekty w przestrzeni publicznej oraz kontynuowano inwestycje rozpoczęte w latach ubiegłych m in.:
Siłownia pod chmurką – siłownia zewnętrzna na terenie Zakładu Opieki Długoterminowej FREGATA w Świnoujściu przy ul. Bydgoskiej. W ramach inwestycji na terenie obiektu usytuowano 15 urządzeń do ćwiczeń wraz z bezpiecznym podłożem, dwiema ławkami i koszem na śmieci,
Wzniesienie rekreacyjne przy ul. Karsiborskiej w Świnoujściu - miejsce spacerów, spędzania wolnego czasu i integracji międzypokoleniowej, dostępne dla osób z dysfunkcjami narządów ruchu,
Budowa placu OCR w ramach zadania z Budżetu Obywatelskiego pn. „Plac aktywności fizycznej OCR od Juniora do Seniora”,
Wybieg dla psów małych i dużych „PSIARENA” wyposażenie wybiegu dla psów, miejsce spędzania wolnego czasu i integracji międzypokoleniowej, dostępne dla osób z dysfunkcjami narządów ruchu,
Budowa Promenady leśnej wzdłuż ulicy Uzdrowiskowej, na trasie promenady uwzględniono pochylnie i pola uwagi oraz ławki umożliwiające odpoczynek w czasie spacerów,
Wybudowanie bieżni z piaskownicą do skoku w dal przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Przytorze,
Modernizacja placu zabaw „Kolorowa Papuga” przy ul. Mieszka I, stworzona została strefa dedykowana młodszym mieszkańcom naszego miasta, na terenie placu zabaw zamontowano także potrójny hamak,
Przez cały rok dla mieszkańców miasta dostępna była infrastruktura sportowa na boiskach przyszkolnych i Orlikach.
Cel 3. Wspieranie zawodników i organizacji sportowych w dążeniu do sukcesu:
Za wybitne osiągniecia sportowe, na wniosek trenera, Prezydent Miasta przyznał nagrody sportowe zawodnikom reprezentującym miasto. W 2024 r. przyznano wsparcie finansowe 22 zawodnikom – dzieciom, młodzieży. Nagrodzone osoby wyróżniały się w sztukach walki, dyscyplinach lekkoatletycznych, w tenisie stołowym oraz w żeglarstwie.
Cel 4. Sprawne organizowanie sportu w mieście:
A. W oparciu o tradycje i potencjał lokalizacyjny miasta corocznie organizowane są sportowe wydarzenia o różnorodnej tematyce. W 2024 r. przy współudziale miasta odbyły się liczne imprezy, m.in.: Mistrzostwa Województwa Szkół i Ośrodków Specjalnych w siatkówce plażowej, Mistrzostwa Województwa Szkół i Ośrodków Specjalnych w piłce nożnej, Bieg Nocna 9, XX Otwarte Mistrzostwa Świnoujścia w Lotach Latawców o Puchar Prezydenta Miasta Świnoujście, Koszykarskie Mikołajki z The Sailors, Europejski Tydzień Sportu z Klubem Sportowym Prawobrzeże Świnoujście, Taneczny dzień z ATU, Wytańczyć Marzenia, Tydzień sportu z Winkids, Otwarte treningi dla mieszkańców miasta Świnoujście w ramach Europejskiego Tygodnia Sportu 21 – 27 września 2024, imprezy morskie: Etapowe Regaty Turystyczne, żeglarskie Regaty Unity Line.
B. W 2024 r. Prezydent Miasta ogłosił coroczny otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, wynikający z ustawowego obowiązku. W omawianym roku dominującymi dyscyplinami sportu w mieście były: piłka nożna, lekkoatletyka, sporty walki, taniec towarzyski i sportowy, żeglarstwo, akrobatyka oraz nauka pływania. Kluby i stowarzyszenia sportowe działające na terenie miasta otrzymały wsparcie finansowe na prowadzenie zajęć sportowych i doskonalenie umiejętności dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wspieranie sportowców odnoszących sukcesy.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XC/707/2024 Rady Miasta Świnoujście z dnia 31 stycznia 2024 r.
Cel:
Celem programu jest zwiększenie dostępności usług publicznych oraz uhonorowanie mieszkańców, którzy rozliczają podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Świnoujściu bądź są zameldowani na pobyt stały lub czasowy trwający dłużej niż 12 miesięcy.
Świnoujska Karta Wyspiarza stanowi narzędzie wspierające lokalną społeczność, oferując szeroki zakres ulg i preferencji w ramach współpracy z lokalnymi partnerami.
Realizacja w 2024 r.:
Dzięki rozbudowanej sieci współpracujących podmiotów, instytucji i firm posiadacze karty mogą korzystać z licznych rabatów oraz zniżek na produkty i usługi.
W 2024 r. zarejestrowano ogółem 5.117 osób, w tym:
posiadacze Karty Wyspiarza: 4.010 osób,
posiadacze Karty Wyspiarza Seniora: 1.107 osób.