do roku 2023
* Różnica w wydatkach inwestycyjnych poniesionych w 2024 r. w stosunku do roku poprzedniego wynikała z faktu, że w 2023 r. ogromną część kosztów stanowiły wydatki poniesione na budowę tunelu pod Świną. Na wysoki poziom kosztów wpływ miał także zakup 5 autobusów miejskich.
W stosunku do roku poprzedniego, w 2024 roku wydatki poniesione na transport i łączność wykonano na poziomie niższym o 123,7 mln zł i wyniosły one blisko 99,4 mln zł. Kwota ta objęła dopłaty do publicznego transportu zbiorowego, koszty utrzymania przepraw promowych, koszty bieżącego utrzymania ulic (remonty, naprawę oznakowania, remonty chodników itp.) oraz zadania inwestycyjne. Wydatki inwestycyjne stanowiące ponad 32,1% wydatków na transport i łączność zrealizowane w obszarze dróg publicznych, chodników oraz ścieżek rowerowych szczegółowo opisano w zakładce Inwestycje.
Liczba linii
autobusowych
Liczba autobusów posiadanych przez komunikację autobusową (średni wiek taboru 9,8 lat)
Długość linii
autobusowych (w km)
Liczba pojazdów zarejestrowanych (w tym osobowych 21.622)
W zakresie komunikacji publicznej na terenie Gminy Miasto Świnoujście zadania wykonuje „Komunikacja Autobusowa” Sp. z o. o., w której 100% udziałowcem jest Miasto Świnoujście. Wydatki związane z realizacją zadań statutowych poniesionych na dopłatę do usług świadczonych przez Spółkę w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie Miasta Świnoujście w 2024 r. wyniosły 10.899.435,00 zł. Ponadto poniesiono wydatki w kwocie 749.843,00 zł na świadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego na trasie Świnoujście-Międzyzdroje-Świnoujście. Łącznie w 2024 r. dopłata miasta do kosztów utrzymania Komunikacji Autobusowej sp. z o. o. wyniosła 11.649.278,00 zł. Na koszty utrzymania przepraw promowych wydatkowano 42.863.767,16 zł - wydatki Zarządu Dróg Miejskich i Żeglugi w Świnoujściu. W 2024 r. nie otrzymano dodatkowych środków z subwencji na utrzymanie rzecznych przepraw promowych. Średni wiek taboru pływającego wynosi 37 lat. Miasto dysponuje łącznie ośmioma promami z tego 3 zostały wyłączone z eksploatacji (w tym 1 naprawa gwarancyjna).
W 2024 r. osiągnięto wpływy ze sprzedaży biletów w kwocie 2.104.185,26 zł. W ciągu roku z komunikacji miejskiej skorzystało 1.929.967 pasażerów, w tym osoby korzystające z bezpłatnych przejazdów.
Powyższa wysokość opłat nie dotyczy przewozów na linii nr 10 do Międzyzdrojów, które zostały określone w uchwale nr LXXVI/589/2023 Rady Miasta Świnoujście z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego na trasie Świnoujście – Międzyzdroje – Świnoujście organizowanego przez Gminę Miasto Świnoujście.
W 2024 r. łączna długość dróg w mieście wynosiła 134,2 km, w tym:
krajowych - 23,4 km,
wojewódzkich - 0,0 km,
powiatowych - 39,3 km,
gminnych - 71,5 km.
W 2024 r. liczba pojazdów zarejestrowanych w mieście wynosiła:
ogółem - 28.516 szt., w tym:
samochody osobowe: 21.622 szt.
Długość wyremontowanych dróg gminnych (w km)
Długość ścieżek rowerowych wyremontowanych/zmodernizowanych oraz nowowybudowanych w 2024 r. (w km)
Długość dróg rowerowych (w km)
Długość chodników wyremontowanych/ zmodernizowanych
Długość dróg rowerowych (w km)
Liczba miejsc parkingowych
Liczba parkingów
Liczba miejsc postojowych w pasach drogowych
Liczba wymienionych/zmodernizowanych lamp ulicznych
Liczba nowych
lamp ulicznych
Liczba nowych publicznych miejsc parkingowych powstałych w 2024 r.
W 2024 r. powstały nowe publiczne miejsca parkingowe (MP) przy ulicach:
Barlickiego - 22 zwykłe oraz 1 dla osoby z niepełnosprawnością,
na odcinku od ulicy Dworcowej do Okólnej - 9 zwykłych,
na odcinku od skrzyżowania do ulicy Ludzi Morza - 13 zwykłych oraz 1 dla osoby z niepełnosprawnością,
Ludzi Morza - 16 zwykłych.
Strefa Płatnego Parkowania (SPP) w Świnoujściu obejmuje wyznaczone obszary miasta, w których za postój pojazdów w określonych dniach i godzinach pobierane są opłaty. Celem SPP jest zwiększenie rotacji parkujących pojazdów, poprawa dostępności miejsc postojowych w dzielnicy nadmorskiej (Strefa A) i centrum miasta (Strefa B) oraz finansowanie lokalnej infrastruktury. Opłaty za parkowanie różnią się w zależności od podstrefy i czasu parkowania, a ich uiszczanie w wyznaczonych godzinach jest obowiązkowe. W 2024 r. łączne wpływy ze Strefy Płatnego Parkowania wyniosły 5.483.014,82 zł (z czego 5.453.790,42 zł stanowiły dochody z opłat uzyskanych za parkowanie pojazdów w strefie, a 29.224,40 zł, z tytułu zwrotu kosztów upomnień, opłat komorniczych oraz postępowań egzekucyjnych dotyczących strefy).