do roku 2023
Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu
Jednym z najważniejszych wydarzeń 2024 r. było zakończenie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu. 29 lutego 2024 r. wydano Świadectwo Przejęcia dla nowego stanowiska rozładunku i załadunku gazu skroplonego. Pierwszy gazowiec zawinął do nowego nabrzeża już pod koniec listopada. Dzięki tej inwestycji Polska uzyskała możliwość eksportu LNG. Nowa infrastruktura umożliwia także bunkrowanie statków napędzanych LNG.
Przygotowanie terminala Promowego w Świnoujściu na intermodalność
Zakończyły się prace modernizacyjne na Terminalu Promowym w Świnoujściu, przystosowując go do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki temu możliwa jest obsługa promów o długości do 270 m oraz przeładunek jednostek intermodalnych. Pierwszy pilotażowy przeładunek naczep intermodalnych odbył się 8 grudnia, a odpowiadała za niego firma Freightliner PL.
Dodatkowo, 10 kwietnia wystartowało nowe połączenie promowe do Szwecji – Finnlines uruchomił linię Świnoujście–Malmö. Latem do floty Polskiej Żeglugi Bałtyckiej dołączył nowy prom Varsovia.
Nowe inwestycje i dofinansowania:
9 października port w Świnoujściu otrzymał dofinansowanie na rozbudowę infrastruktury do odbioru odpadów ze statków, co poprawi ochronę środowiska morskiego,
25 października przyznano grant w ramach programu Interreg South Baltic na badania nad dekarbonizacją sektora morskiego i przekształceniem portu w zeroemisyjny hub logistyczny.
26 września powołana została Rada Programowa z zespołem ekspertów do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. W 2024 r. odbyły się 3 spotkania, które były poświęcone m.in. wypracowaniu rekomendacji i merytorycznych wskazówek dla zespołu ekspertów do uwzględnienia w trakcie przygotowywania ekspertyz i analiz. Rada wspólnie z ekspertami ma za zadanie przygotować i przedłożyć Radzie Miasta Świnoujście analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym dla Gminy Miasto Świnoujście w zakresie jego oddziaływania gospodarczego, społecznego, środowiskowego i transportowego.
zakończono projekt pogłębienia toru wodnego Świnoujście–Szczecin do 12,5 metra, co pozwala na przyjmowanie większych jednostek o zanurzeniu do 11 m. Ponadto, w Szczecinie zmodernizowano nabrzeża, a w Świnoujściu powstał nowy parking dla ciężarówek, usprawniający logistykę.
Rada Programowa z zespołem ekspertów do spraw analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu została powołana uchwałą Rady Miasta Świnoujście we wrześniu 2024 r. Członkami Rady Programowej są przedstawiciele: Prezydenta Miasta Świnoujście, Rady Miasta Świnoujście, Świnoujskiej Organizacji Turystycznej, Północnej Izby Gospodarczej, Zarządu Osiedla Warszów, Gminy Międzyzdroje.
Rada Programowa w 2024 r. odbyła na terenie Urzędu Miasta Świnoujście 3 spotkania, które miały formę hybrydową z możliwością uczestnictwa zdalnego na platformie teams. Spotkania poświęcone były m.in. wypracowaniu rekomendacji i merytorycznych wskazówek dla zespołu ekspertów do uwzględnienia w trakcie przygotowywania ekspertyz i analiz.
Rada wspólnie z ekspertami ma za zadanie przygotować i przedłożyć Radzie Miasta Świnoujście analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym dla Gminy Miasto Świnoujście w zakresie jego oddziaływania gospodarczego, społecznego, środowiskowego i transportowego.