Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu Miasta objęta wychowaniem przedszkolnym, w placówkach prowadzonych przez Miasto.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w placówkach prowadzonych przez Miasto.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy w placówkach prowadzonych przez Miasto.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych w placówkach prowadzonych przez Miasto
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych w placówkach prowadzonych przez Miasto
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
W 2024 r. Miasto było organem prowadzącym dla 15 placówek:
Przedszkola:
Przedszkole Miejskie Nr 1 „Perełki Bałtyku” w Świnoujściu, ul. Warszawska 13,
Przedszkole Miejskie Nr 3 „Pod Żaglami” w Świnoujściu, ul. Batalionów Chłopskich 5 oraz drugie miejsce prowadzenia zajęć wychowawczo-dydaktycznych przy ul. Tadeusza Kościuszki 11,
Przedszkole Miejskie Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi „Bajka” w Świnoujściu, ul. Wincentego Witosa 7,
Przedszkole Miejskie Nr 9 „Fantazja” w Świnoujściu, ul. Sosnowa 16 oraz drugie miejsce prowadzenia zajęć wychowawczo-dydaktycznych przy ul. 1 Maja 40 w Karsiborze,
Przedszkole Miejskie Nr 10 „Kolorowy Świat” w Świnoujściu, ul. Monte Cassino 24-25 oraz drugie miejsce prowadzenia zajęć wychowawczo-dydaktycznych przy ul. Gabriela Narutowicza 10,
Przedszkole Miejskie Nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi „Tęcza” w Świnoujściu, ul. Bydgoska 15.
Szkoły podstawowe:
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Marynarki Wojennej RP w Świnoujściu, ul. Gabriela Narutowicza 10 oraz drugie miejsce prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przy ul. Wincentego Witosa 12,
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. mjra Henryka Sucharskiego w Świnoujściu, ul. Białoruska 2,
Szkoła Podstawowa Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. kpt. ż. w. Mamerta Stankiewicza w Świnoujściu, ul. Szkolna 1,
Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Mieszka I w Świnoujściu, ul. Stanisława Staszica 17 oraz drugie miejsce prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przy ul. Tadeusza Kościuszki 11,
Zespół Szkolno-Przedszkolny, w skład którego wchodzi: Przedszkole Miejskie Nr 7 oraz Szkoła Podstawowa Nr 9 im. Jana Pawła II w Świnoujściu, ul Sąsiedzka 13A.
Szkoły ponadpodstawowe:
Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I w Świnoujściu, ul. Mieczysława Niedziałkowskiego 2,
Centrum Edukacji Zawodowej i Turystyki w Świnoujściu, ul. Gdyńska 26, w skład którego wchodzi Technikum Zawodowe Nr 1 oraz Szkolne Schronisko Młodzieżowe,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Konopnickiej w Świnoujściu, ul. Piastowska 55, w skład którego wchodzi przedszkole specjalne, szkoła podstawowa specjalna, szkoła specjalna przysposabiająca do pracy i branżowa szkoła specjalna I stopnia.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Świnoujściu, ul. Piastowska 54.
Miasto było organem rejestrującym dla 15 placówek:
Społecznej Szkoły Podstawowej Społecznego Towarzystwa Szkoły Gimnazjalnej w Świnoujściu, ul. Jana Matejki 35,
Społecznego Liceum Ogólnokształcącego Społecznego Towarzystwa Szkoły Gimnazjalnej w Świnoujściu, ul. Jana Matejki 35,
Szkoły Podstawowej Fundacji LOGOS w Świnoujściu, ul. Grunwaldzka 47,
I Liceum Społecznego Fundacji LOGOS w Świnoujściu, ul. Grunwaldzka 47,
Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jadwigi Królowej w Świnoujściu, ul. Stanisława Wyspiańskiego 12,
Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego Szkoła Bez Granic Świnoujście,
Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Świnoujściu, ul. Basztowa 11,
Niepublicznego Przedszkola „Tygrysek” w Świnoujściu, ul. Bohaterów Września 71-72,
Niepublicznego Przedszkola Specjalnego „Jeżyk” w Świnoujściu, ul. Basztowa 11,
Niepublicznego Przedszkola „Encepence” w Świnoujściu, ul. Grunwaldzka 45A,
Przedszkola Niepublicznego „Motylek” w Świnoujściu, ul. Juliusza Słowackiego 27/2,5,5A,8,
Aktywnego Przedszkola „Kogut” w Świnoujściu, ul. Piastowska 62,
Przedszkola Niepublicznego „Wiatraczek” w Świnoujściu, ul. Monte Cassino 22,
Branżowej Szkoły I Stopnia A.K.S. Szkoła Techniczna w Świnoujściu, ul. Norweska 12,
Branżowej Szkoły II Stopnia A.K.S. Szkoła Techniczna w Świnoujściu, ul. Norweska 12.
Ponadto Miasto jest organem wydającym zezwolenie na założenie szkoły lub placówki publicznej dla Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie, w tym:
Branżowej Szkoły I Stopnia w Świnoujściu Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie przy ul. Norweskiej 12A,
Branżowej Szkoły II Stopnia w Świnoujściu Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie przy ul. Norweskiej 12A,
Technikum Zawodowego w Świnoujściu Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie przy ul. Norweskiej 12A.
W Mieście funkcjonują ponadto 3 szkoły ponadpodstawowe, dla których organem prowadzącym jest inny organ niż Gmina Miasto Świnoujście:
Technikum Morskie w Zespole Szkół Morskich im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Świnoujściu, ul. Jana Sołtana 2, dla którego organem prowadzącym jest Ministerstwo Infrastruktury,
Wojewódzkie Technikum dla Młodzieży wchodzące w skład Zachodniopomorskiego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Świnoujściu, ul. Grodzka 3, dla którego organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego,
Wojewódzka Szkoła Policealna wchodząca w skład Zachodniopomorskiego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Świnoujściu, ul. Grodzka 3, dla którego organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego.
Organizacja szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto
W 2024 r. w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto:
4417 uczniów uczyło się w 218 oddziałach,
średnia liczebność oddziałów wynosiła 20,26 os.
W 2024 r. w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto:
liczba uczniów kończących ósmą klasę - 346,
liczba uczniów rozpoczynających naukę w szkołach ponadpodstawowych - 392,
liczba uczniów uczęszczających do szkół ponadpodstawowych spoza Miasta - 341.
Organizacja pozostałych szkół i przedszkoli
W 2024 r. w pozostałych placówkach oświatowych:
1768 uczniów uczyło się w 92 oddziałach,
średnia liczebność oddziałów wynosiła 19,22 os.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi w 2024 r.
727,55
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto
511,45
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto
216,10
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto
284,54
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w pozostałych placówkach oświatowych
195,85
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w pozostałych placówkach oświatowych
88,69
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w pozostałych placówkach oświatowych
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto
W 2024 r. w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto:
zatrudnionych było 568 nauczycieli na 511,45 etatach,
zatrudnionych było 232 pracowników administracji i obsługi na 216,10 etatach.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi w pozostałych placówkach oświatowych
W 2024 r. w pozostałych placówkach oświatowych:
zatrudnionych było 308 nauczycieli na 195,85 etatach,
zatrudnionych było 115 pracowników administracji i obsługi na 88,69 etatach.
W 2024 r. w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 75 os. (13% ogółu),
nauczyciele mianowani - 114 os. (20% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 379 os. (67% ogółu).
W 2024 r. w pozostałych placówkach oświatowych liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 97 os. (31% ogółu),
nauczyciele mianowani - 77 os. (25% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 134 os. (44% ogółu).
Działania na rzecz dzieci i uczniów w 2024 roku
Zrealizowano szereg zadań wynikających z ustawowych obowiązków gminy na rzecz uczniów i szkół.
Najważniejszym zrealizowanym zadaniem Miasta było zabezpieczenie na odpowiednim poziomie przedszkolom, szkołom i placówkom oświatowym prowadzonym przez Miasto środków finansowych na prowadzenie działalności, w tym na wynagrodzenia pracowników i eksploatację budynków, w których szkoły realizują swoje zadania statutowe, a także środków finansowych w formie dotacji dla działających w Mieście publicznych szkół działających na podstawie zezwolenia Prezydenta Miasta oraz niepublicznych przedszkoli, szkół niepublicznych i niepublicznych placówek oświatowych.
Dowożenie uczniów z niepełnosprawnościami
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie dzieciom/uczniom, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej placówki oświatowej (przedszkole, punkt przedszkolny, szkoła podstawowa, ośrodek):
dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe,
uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia.
Gmina jest również zobowiązana do zapewnienia dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą:
24 rok życia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna,
25 rok życia - w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W 2024 r. Gmina Miasto Świnoujście dowoziła 16 uczniów.
Kontynuowano realizację uchwały podjętej w 2017 r. w sprawie bezpłatnej miejskiej komunikacji autobusowej dla dzieci i młodzieży uczącej się w Świnoujściu.
Stypendia socjalne
Zgodnie z art.90b i art.90m ustawy o systemie oświaty wspomagano uczniów w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Z tej formy wsparcia korzystali uczniowie szkół podstawowych, ale także szkół ponadpodstawowych, którzy zamieszkują na terenie Miasta Świnoujście.
Kryterium dochodowe uprawniające do uzyskania pomocy określone było w kwocie 600 zł na członka rodziny.
W związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, uczniom ukraińskim przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a których pobyt jest uznawany za legalny, były przyznawane świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym na zasadach określonych w rozdziale 8a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
W 2024 r. Gmina Miasto Świnoujście udzieliła:
18 uczniom stypendia szkolne,
2 uczniom zasiłki szkolne, w związku ze zdarzeniem losowym.
Wartość udzielonych świadczeń to 8.359,00 zł, w tym na stypendia 7.139,00 zł, a na zasiłki 1.220,00 zł.
Program pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych
Innym zadaniem o charakterze pomocy materialnej było wsparcie w zakresie zakupu podręczników w ramach rządowego programu. Na realizację zadania pozyskano w 100% środki finansowe od Wojewody Zachodniopomorskiego.
W 2024 r.:
I. pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, materiałów edukacyjnych do kształcenia ogólnego, materiałów edukacyjnych do kształcenia zawodowego oraz materiałów ćwiczeniowych była udzielana uczniom:
słabowidzącym,
niesłyszącym,
słabosłyszącym,
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy są to niepełnosprawności spośród niepełnosprawności, o których mowa odpowiednio w pkt 1–6,
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy są to niepełnosprawności spośród niepełnosprawności, o których mowa odpowiednio w pkt 1–6 i 8 – posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, albo orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 312 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
II. pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, materiałów edukacyjnych do kształcenia ogólnego oraz materiałów ćwiczeniowych jest udzielana:
uczniom, o których mowa w pkt I 1–7, uczęszczającym w tym roku szkolnym do: liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, klas VI–IX ogólnokształcącej szkoły baletowej lub liceum sztuk plastycznych,
uczniom, o których mowa w pkt I 8–9, uczęszczającym w roku szkolnym do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
III. pomoc w formie dofinansowania zakupu materiałów edukacyjnych do kształcenia zawodowego jest udzielana uczniom, o których mowa w pkt I 1–7, uczęszczającym w roku szkolnym do: branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, technikum, klas VI–IX ogólnokształcącej szkoły baletowej lub liceum sztuk plastycznych.
Liczba uczniów, którzy w 2024 r. otrzymali dofinansowanie podręczników - 60 os.
Bezpłatne podręczniki i materiały ćwiczeniowe
W roku 2024 została uruchomiona dotacja celowa dla szkół podstawowych publicznych i niepublicznych w ramach obowiązku zapewnienia bezpłatnego dostępu do podręczników szkolnych.
Z tej formy pomocy skorzystało 2.944 uczniów z 6 szkół publicznych i 2 szkół niepublicznych.
Dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników
Wykonując obowiązki w zakresie wsparcia pracodawców w szkoleniu młodocianych pracowników zamieszkałych na terenie Miasta Świnoujście rozpatrywano, zgodnie z dyspozycją art. 122 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku - Prawo oświatowe, wnioski pracodawców o zwrot kosztów kształcenia młodocianych uczniów, którzy ukończyli przygotowanie zawodowe i zdali egzamin czeladniczy lub egzamin potwierdzający uzyskanie kwalifikacji zawodowych, a także ukończyli przyuczenie do zawodu.
Na realizację powyższego zadania otrzymano środki z Funduszu Pracy.
Liczba pracodawców, którzy otrzymali dofinansowanie - 5.
Obowiązek szkolny i obowiązek nauki
Obowiązkowi szkolnemu podlegają uczniowie w wieku od 6 lat do ukończenia szkoły podstawowej (15 lat), nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia, a obowiązkowi nauki uczniowie w wieku 15 - 18 lat.
Kontroli spełniania obowiązku szkolnego dokonują dyrektorzy szkół podstawowych, w obwodach których zamieszkują uczniowie, a obowiązku nauki - gmina.
Kierowanie uczniów do kształcenia specjalnego
Art. 127 ust. 13 ustawy - Prawo oświatowe stanowi, że starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego. W minionym roku skierowania do kształcenia specjalnego otrzymało 133 uczniów (z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego). Ponadto, na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów, umieszczono 1 ucznia w młodzieżowym ośrodku socjoterapii – MOS.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie komisji do spraw kierowania nieletnich do młodzieżowego ośrodka wychowawczego oraz trybu kierowania, przenoszenia i zwalniania nieletnich z młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz w związku z Zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie powołania Komisji do spraw kierowania nieletnich do młodzieżowego ośrodka wychowawczego – przestały obowiązywać dotychczasowe przepisy z art. 412 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Od dnia 21 kwietnia 2023 r. kierowaniem, przenoszeniem i zwalnianiem nieletnich z młodzieżowych ośrodków wychowawczych zajmuje się Komisja powołana przez Ministra Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, w skład której wchodzą przedstawiciele m.in. Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Wydziału Resocjalizacji i Socjoterapii ORE.
Prowadzenie ewidencji działalności oświatowej i dotowanie szkół publicznych prowadzonych przez inne niż JST osoby, a także szkół niepublicznych
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Miasto Świnoujście, jako wydzielone na prawach powiatu, obowiązane jest do prowadzenia ewidencji właściwej dla gmin i powiatów. W ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Świnoujście w roku sprawozdawczym zaewidencjonowanych było 7 szkół niepublicznych, 6 przedszkoli niepublicznych, 1 niepubliczny ośrodek kursowy i 1 ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy.
Miasto ma ustawowy obowiązek dotowania publicznych i niepublicznych szkół i niepublicznych placówek oraz niepublicznych przedszkoli według zasad określonych uchwałą Nr XL/311/2020 Rady Miasta Świnoujście z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji udzielanych publicznym szkołom i niepublicznym przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego, szkołom, w tym szkołom podstawowym, w których zorganizowano oddział przedszkolny i placówkom prowadzonym na terenie Gminy Miasto Świnoujście, trybu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania tych dotacji oraz terminu i sposobu rozliczenia ich wykorzystania, zmienioną uchwałą Nr XLI/331/2020 z dnia 17 grudnia 2020 r.
W Świnoujściu funkcjonują również 3 szkoły publiczne prowadzone przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego tj. Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie, działające na podstawie zezwolenia wydanego przez Prezydenta Miasta, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Szkoły te otrzymują dotację z budżetu Miasta.
Więcej informacji na ten temat znajduje się w części raportu: Dotacje dla szkół i przedszkoli.
Finansowanie nauki pływania i zajęć na basenie miejskim
W trosce o prawidłowy i wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży oraz w celu uatrakcyjnienia zajęć wychowania fizycznego, Miasto finansowało naukę pływania oraz zajęcia na basenie miejskim. Liczba uczniów, korzystających z zajęć wychowania fizycznego na pływalni, to 824 osoby. Natomiast kwota wydatkowana na powyższe zajęcia w 2024 r., to 236.542,75 zł
Ponadto:
w rządowym „Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0” brały udział 3 placówki: 1 przedszkole, 1 szkoła podstawowa i 1 branżowa szkoła I stopnia,
w programie „Podróże z klasą” zrealizowano 3 wycieczki, które zostały sfinansowane ze środków rządowych. W projekcie wzięły udział 2 szkoły podstawowe,
realizowano zadanie z zakresu administracji rządowej, wynikające z programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” – wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy,
szkoły uczestniczyły w programach „Owoce w szkole” oraz „Szklanka mleka”,
zgodnie z przepisem art. 14 ust. 11 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Gmina Miasto Świnoujście otrzymała środki z Funduszu Pomocy w celu wsparcia w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy. Środki z Funduszu Pomocy są przeznaczone na wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem szkół/placówek oświatowych, które pozostają w związku z dodatkowymi zadaniami oświatowymi dotyczącym dzieci z Ukrainy.
Pełny opis i zakres realizacji zadań Gminy Miasto Świnoujście zawiera sporządzana w oparciu o art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Miasto Świnoujście za każdy poprzedni rok szkolny, ostatnia za rok szkolny 2023/2024, składana co roku Radzie Miasta w terminie do 31 października.
Pozabudżetowe finansowanie zadań oświatowych
Projekty edukacyjne finansowane ze środków zewnętrznych:
„Nowoczesna Szkoła” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027, działanie 06.10. Edukacja zawodowa (ZIT). Celem projektu jest poprawa jakości i dostępności kształcenia zawodowego w szkołach ponadpodstawowych, poprzez m.in. kompleksowe programy rozwojowe, wsparcie nauczycieli zawodu, instruktorów praktycznej nauki zawodu, wsparcie programów nauczania z zakresu innowacji pedagogicznych, doposażenie szkół (laboratoria, pracownie przedmiotowe, warsztaty szkolne), wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów, wdrażanie mechanizmów włączania pracodawców/ przedsiębiorców i środowiska akademickiego w proces kształcenia, współpracę szkół zawodowych kształcących w zawodach z zakresu inteligentnych specjalizacji Pomorza Zachodniego z rynkiem pracy, działania w zakresie edukacji włączającej,
ERASMUS+ „Ochrona praw człowieka – przejęcie odpowiedzialności” współfinansowany przez Unię Europejską. W projekcie bierze udział Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I oraz uczniowie z Belgii, Holandii i Niemiec. Uczestnicy projektu będą lepiej poznawać różne kultury i stanowiska w krajach uczestniczących w projekcie, a także rozwiną wzajemne zrozumienie. W ramach tematyki projektu wszyscy będą uczyć się podstaw praw człowieka, a tym samym lepiej zrozumieją człowieczeństwo, wzajemne poszanowanie, szacunek, bez względu na kraj pochodzenia danej osoby,
"Dobry temat” opracowany przez Fundację „Wypłyń na głębię”. Projekt profilaktyki uniwersalnej wspófinansowany ze środków budżetu państwa w ramach narodowego programu zdrowia psychicznego lata 2022-2025. To wielowymiarowy program, na który składają się interaktywne elementy wykorzystujące skuteczne metody pedagogiczne, nowatorskie środki wyrazu oraz narzędzia diagnostyczne, a także raport i rekomendacje dla szkoły. Cel to pomoc uczniom rozwijać umiejętności: komunikacji w grupie rówieśniczej, radzenia sobie ze stresem, rozumienia i zarządzania swoimi emocjami, konstruktywnego rozwiązywania problemów, radzenia sobie z kryzysami, stawiania celów i ich realizacji, asertywności wobec szkodliwych zachowań, reagowania na sytuacje wykluczenia i przemocy,
„GAZ-SYSTEM dla Edukacji”. Program jako wsparcie finansowe na wyposażenie pracowni fizycznych i chemicznych, w którym uczestniczyły dwie szkoły podstawowe,
Ogród Marzeń – „Lawendowa Przystań”. Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu z Funduszu Naturalnej Energii, którego organizatorem był operator Gazociągów Przesyłowych GAZ – SYSTEM S.A.,
„Okresowe ABC” - program pilotażowy realizowany przez Kulczyk Foundation pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczący dostarczania do szkół tamponetek - specjalnych pojemników na środki menstruacyjne,
„Razem dla młodzieży” – projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich. Celem projektu jest wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczniów uczestniczących w kształceniu zawodowym i osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia zawodowego oraz wzrost efektywności kształcenia zawodowego i jego dostosowanie do wymogów regionalnego rynku pracy zwiększające szanse na zatrudnienie. W projekcie uczestniczy Technikum Zawodowe Nr 1 w Centrum Edukacji Zawodowej i Turystyki,
„Mały Mistrz” - program jest kontynuacją zadania realizowanego przez Szkolny Związek Sportowy w latach 2014-2015. Program Mały Mistrz jest dedykowany dla uczniów klas I-III szkół podstawowych oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego,
„Aktywny do kwadratu” – to pozalekcyjne zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w ramach Programu Aktywna Szkoła. Program jest finansowany ze środków budżetu państwa, ogłaszany i nadzorowany przez Ministra Sportu i Turystyki.
projekty realizowane przez placówki oświatowe
Realizacja programu „Młode Głowy",
Udział w Kampanii Białej Wstążki,
Realizacja projektu „W zdrowym ciele zdrowy duch”,
Udział w Projekcie „Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej i mobilnej”,
Udział w ogólnopolskiej akcji Szkoła do Hymnu 2024 r.,
Projekt edukacyjny „Zdrowo jem, więcej wiem”,
Realizacja Ogólnopolskiej akcji edukacyjnej – „Dzieci uczą rodziców”,
Wojewódzki pogram edukacyjny „Higiena naszą tarczą ochronną”,
Program edukacyjno-profilaktyczny „Psia lekcja”,
Program profilaktyczny „Bieg po zdrowie”,
Projekt edukacyjny ,,Spotkanie z literaturą powstańczą’’,
Realizacja projektu edukacyjnego ,,Europejski Dzień Języków Obcych’’,
Udział w projekcie Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0,
Realizacja projektu polsko – niemieckiego: spotkania tandemowe z uczniami z Europäische Gesamtschule Insel Usedom w Ahlbecku,
Realizacja projektu dla ucznia zdolnego „Mieszki”,
Czytamy z klasą lekturki spod chmurki - międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa,
Projekt edukacji finansowej i bezpieczeństwa „Od grosika do złotówki 2023/2024”,
Projekt „Mali ekonomiści. Po co wymyślono pieniądze?”,
Ogólnopolski program edukacyjny Akademia Bezpiecznego Puchatka,
Międzyszkolny Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym,
Realizacja projektów profilaktycznych: "Trzymaj formę", "Zachowaj trzeźwy umysł”," Porozmawiajmy o zdrowiu i nowych zagrożeniach”, "Bieg po zdrowie”, "Tydzień zdrowego żywienia", "Projekt System Życia",
Projekt edukacyjny „Lepsza szkoła” z j. polskiego, matematyki, historii oraz edukacji wczesnoszkolnej – doskonalenie umiejętności edukacyjnych i monitorowanie postępów uczniów, młodzieży,
Udział placówek oświatowych w akcji MEN „Razem na Święta”, w której uczniowie zachęcani byli do niesienia pomocy innym,
Realizacja ogólnopolskiego projektu „Zaczytana Szkoła”, „Jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z urządzeń cyfrowych”,
w przedszkolach: programy ogólnopolskie propagujące zdrowie i zdrowe odżywianie: „Przyjaciele Zippiego”, „Akademia Aquafresh”, „Żyj z przyrodą w zgodzie”, „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Tato, Mamo wolę wodę”, „Jemy marchewkę – zdrowe zęby mamy”, „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, inne projekty i programy: „Piękna nasza Polska cała”, „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, „Magiczna moc bajek”, „Bajki – pomagajki”, „Cała Polska czyta dzieciom”, teatr Kamishibai, „Gramy zmysłami”, „Słowo, dotyk i muzyka dla każdego smyka”, „Alfabet Logopedyczny”, „Szanteczka i zabawa, to super sprawa”, „Dzieciaki Przyrodziaki”, „Uczymy dzieci programować”, ,,Guzik”, ,,Kreatywne dni nietypowe".
ważne działania i zjawiska w oświacie w 2024 r.
Nagrodzenie stypendiami Prezydent Miasta Świnoujście 109 uzdolnionych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Miasta za wysokie wyniki w nauce i szczególne osiągnięcia.
Cykliczna współpraca młodzieży Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I z Ośrodkiem Spotkań młodzieży w Golm w Kamminke.
Działalność charytatywna uczniów Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I - wystawienie spektakli teatralnych dla uczniów świnoujskich szkół i mieszkańców Miasta „Misja Kleopatra”, „Wolność kocham i rozumiem".
Realizacja programu „Morskie wychowanie dzieci i młodzieży”.
Realizacja półkolonii letnich z programem profilaktycznym dla młodszych mieszkańców Świnoujścia.
Współpraca młodzieży szkolnej i dzieci przedszkolnych z Zakładem Opieki Długoterminowej Fregata „Spotkania pokoleń”.
Funkcjonowanie klasy patronackiej w Centrum Edukacji Zawodowej i Turystyki.
Realizacja edukacyjnego projektu „Nadmorska Akademia Młodego Naukowca”.
Powołanie Młodzieżowej Rady Miasta IV kadencji.
Przeprowadzenie egzaminów na kartę rowerową dla uczniów świnoujskich placówek.
Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I uczestniczyli w zorganizowanym przez Ministerstwo Edukacji oraz Ministerstwo Sportu i Turystki Zachodniopomorskim Okrągłym Stole Uczniowskim.
Realizacja przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Mieszka I projektu „Edukacja z wojskiem" (II edycja).