Realizacja zadań z zakresu polityki społecznej oraz ochrony zdrowia w Świnoujściu jest efektem działań prowadzonych przez władze miasta na podstawie przyjętych strategii i programów, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz skuteczne rozwiązywanie problemów społecznych.
Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Świnoujściu na lata 2017-2026,
Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością na lata 2016-2026,
Powiatowy Program Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2022-2024,
Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej na lata 2022-2027,
Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2022-2024,
Założenia polityki senioralnej Gminy Miasto Świnoujście na lata 2019-2025,
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Miasto Świnoujście na lata 2023-2026.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Łączna kwota poniesionych wydatków w zakresie polityki społecznej, pomocy społecznej i wsparcia rodziny
w tym: 42 718 113,84 zł to wydatki gminy i 9 035 958,26 zł to wydatki powiatu
*Wzrost ilości i wysokości przyznanych świadczeń dla mieszkańców oraz wydatków na funkcjonowanie jednostek organizacyjnych miasta działających w obszarze pomocy społecznej.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustaw o świadczeniach rodzinnych, wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Obecna struktura organizacyjna Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
W 2024 r. MOPR wydatkował łącznie na realizację zadań:
z zakresu Działu 852 (Pomoc Społeczna) - 17.416.644,31 zł,
z zakresu Działu 853 (Pozostałe zadania polityki społecznej) - 3.000.471,59 zł,
z zakresu Działu 855 (Rodzina) - 22.300.997,94 zł.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez MOPR są:
środki własne miasta,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. MOPR kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki ze źródeł zewnętrznych m.in. na realizację programów "Posiłek w szkole i w domu", "Asystent rodziny", "Korpus Wsparcia Seniorów" czy "Opieka 75+" . Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej MOPR w swojej bieżącej pracy realizował zadanie, takie jak prowadzenie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy domowej.
W Świnoujściu działa wiele instytucji i organizacji, które oferują wsparcie mieszkańcom zmagającym się z trudnościami życiowymi. Sytuacje takie jak ubóstwo, bezdomność, przemoc domowa, problemy wychowawcze czy choroby przewlekłe wymagają nie tylko empatii, ale i konkretnego działania. Kluczową rolę w systemie lokalnej pomocy społecznej odgrywa Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (MOPR), który koordynuje i realizuje różnorodne formy wsparcia, dostosowane do indywidualnych potrzeb mieszkańców.
MOPR w Świnoujściu oferuje kompleksową pomoc w wielu obszarach. Wśród dostępnych form wsparcia znajdują się między innymi:
usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz usługi opiekuńcze świadczone w formie usług sąsiedzkich – skierowane głównie do osób starszych, chorych i niepełnosprawnych, które wymagają pomocy w codziennym funkcjonowaniu,
dzienny dom pomocy – miejsce, gdzie osoby samotne lub niesamodzielne mogą liczyć na wsparcie, opiekę oraz uczestnictwo w zajęciach aktywizujących i integracyjnych,
pomoc finansowa – w formie zasiłków stałych, okresowych i celowych, przeznaczonych dla osób i rodzin, które znalazły się w trudnej sytuacji materialnej,
schronienie dla osób bezdomnych – zapewnienie bezpiecznego miejsca do życia, wsparcia socjalnego oraz pomocy w powrocie do samodzielności czy wyjściu z bezdomności,
wsparcie rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi – działania asystentów rodziny, pedagogów i psychologów mające na celu poprawę funkcjonowania rodziny oraz zapewnienie dzieciom właściwej opieki i wychowania,
poradnictwo specjalistyczne – dostęp do prawników, psychologów czy doradców zawodowych, którzy pomagają w rozwiązywaniu konkretnych problemów życiowych,
interwencja kryzysowa – szybka reakcja w sytuacjach nagłych, takich jak przemoc domowa, utrata dachu nad głową czy kryzys emocjonalny,
pomoc dla osób doznających przemocy – działania osłonowe, terapeutyczne i prawne dla osób doświadczających przemocy w rodzinie,
piecza zastępcza – organizacja opieki nad dziećmi pozbawionymi opieki rodzicielskiej, zarówno w formie pieczy rodzinnej, jak i instytucjonalnej.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie MOPR
Wartość zadań związanych
z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Świnoujściu w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność oraz ubóstwo. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony MOPR rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Dla porównania warto dodać, że powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
Osoby i rodziny doświadczające trudności wynikających z wieku, choroby, niepełnosprawności, bezdomności, bezrobocia czy nagłej sytuacji kryzysowej mogą liczyć na kompleksowe wsparcie od pracowników MOPR.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 335 rodzin, a niepieniężnymi 379 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 865 rodzin.
W ramach programu rządowego mieszkańcy Świnoujścia korzystający ze świadczeń z pomocy społecznej uzyskali finansowe wsparcie na zakup posiłku lub żywności oraz opłacenia obiadów w szkołach i przedszkolach dla dzieci.
W 2024 r. MOPR pomocą w postaci opłacenia obiadów w placówkach edukacyjnych objął 46 dzieci, natomiast w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności - 227 rodzin.
Łączna kwota wydatkowana w tym zakresie wyniosła 715.121,90 zł.
Gmina Miasto Świnoujście realizowała program Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pn.: „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego– edycja 2024, finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Program miał na celu wsparcie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnością poprzez możliwość uzyskania przez nich czasowej i doraźnej pomocy w sprawowaniu opieki nad osobą z niepełnosprawnością w formie dziennej oraz całodobowej.
Liczba odbiorców zadania: 22 osoby.
Wysokość poniesionych nakładów: 167.506,80 zł.
Gmina Miasto Świnoujście realizowała program Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pn.: „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024, finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Program miał na celu wsparcie osób z niepełnosprawnościami oraz umożliwienie im aktywnego udziału w życiu społecznym i integracji ze środowiskiem. Usługi asystencji osobistej w ramach programu polegały w szczególności na pomocy asystenta w wykonywaniu przez uczestnika czynności dnia codziennego.
Liczba odbiorców zadania: 1 osoba.
Wysokość poniesionych nakładów: 8.054,99 zł.
W ramach realizowanego programu „Korpus Wsparcia Seniorów” Moduł II - edycja 2024. Gmina uzyskała i wykorzystała w 2024 r. dotację pozyskaną z budżetu państwa na zakup opasek bezpieczeństwa i usługę teleopieki dla 55 osób w kwocie 30.321,50 zł. Z wymienionych urządzeń wraz z usługą teleopieki w 2024 r. skorzystało 61 mieszkańców miasta w wieku 65 lat i więcej (w trakcie użytkowania opasek - 6 osób zrezygnowało z urządzeń wraz z usługą lub zmarło i w to miejsce z oferty, skorzystały nowe osoby). Termin zrealizowania: 01.02.2024 - 31.12.2024 r.
Liczba odbiorców zadania: 61 osób.
Wysokość poniesionych nakładów w 2024 r.: 37.926,36 zł (w tym dotacja 30.321,50 zł).
Opieka 75+
Od 2018 r. MOPR realizuje program rządowy „Opieka 75+”, w ramach, którego Gmina otrzymuje dotację z budżetu państwa na realizację zadań własnych, tj. świadczenie pomocy w formie usług opiekuńczych. Powyższe działania mają na celu zwiększenie dostępności wymienionych usług osobom w wieku 75 lat i więcej. W ramach programu rządowego „Opieka 75+”, w 2024 r. opiekunki MOPR świadczyły usługi opiekuńcze dla 171 osób. Termin zrealizowania: 01.01.2024-31.12.2024 r.
Liczba odbiorców całości zadania: 171 osób.
Kwota dotacji wyniosła 173.129,00 zł.
Dzienny Dom Pomocy
W Świnoujściu przy ul. Piłsudskiego 11 funkcjonuje Dzienny Dom Pomocy, w którym dostępnych jest 35 miejsc dla osób starszych, chorych i niepełnosprawnych wymagających pomocy w ośrodku wsparcia. W wyniku rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert prowadzenie Dziennego Domu Pomocy powierzono Fundacji Samotnym w Tłumie z siedzibą w Świnoujściu. Sposób świadczenia usług opiekuńczych i prowadzonych działań terapeutycznych dostosowany był do możliwości i potrzeb uczestników, w placówce zapewniony był także posiłek.
Wysokość dotacji przekazanej Fundacji na realizację w 2024 r. zadania wyniosła 640.000,00 zł.
Domy pomocy społecznej
Sfinansowano pobyt 67 pensjonariuszy skierowanych i umieszczonych w domach pomocy społecznej w miejscowościach: Augustów, Białogard, Bobolice, Borne Sulinowo, Cisewie, Czarne, Gałki, Gryfice, Jaromin, Kozarze, Łańcut, Malbork, Myślibórz, Nowe Bielice, Pyrzyce z siedzibą w Żabowie, Raszewy, Ruda Różaniecka, Słupia, Szczecin, Śniatowo, Trzcińsko Zdrój, Wałcz, Wilkowiczki, Włościbórz, Wschowa, Żydowo.
Całkowity koszt zadania: 3.058.661,45 zł.
Środowiskowy Dom Samopomocy
Środowiskowy Dom Samopomocy, prowadzony przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną - Koło w Świnoujściu, jako ośrodek wsparcia przeznaczony jest dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększania zaradności i samodzielności życiowej a także integracji społecznej.
Całkowity koszt zadania: 1.107.267,82 zł (środki z budżetu Miasta: 500.000,00 zł).
Bon Seniora
Realizacja zadania dotyczącego wypłaty „Bonu Wyspiarza Seniora” przez pracowników MOPR zgodnie z uchwałą Nr IV/28/2024 z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie zasad udzielania świadczenia pieniężnego „Bon Wyspiarza Seniora”. Cel szczegółowy: wsparcie mieszkańców Gminy Miasto Świnoujście w wieku co najmniej 65 lat ponoszących zwiększone wydatki na cele kulturalne oraz zdrowotne, w tym na zakup leków. Termin zrealizowania: 01.07.2024-31.12.2024 r.
Liczba odbiorców zadania: 8.589 osób.
Wysokość poniesionych nakładów w 2024 r.: 2.576.700,00 zł.
Od listopada 2024 r. MOPR w Świnoujściu realizował zadanie w przedmiocie przyznawania bonu energetycznego. Program miał na celu wsparcie mniej zamożnych gospodarstw domowych w opłacaniu rachunków za energię elektryczną.
Dokonano wypłaty dodatków dla 772 gospodarstw domowych na kwotę 269.800,53 zł.
MOPR w Świnoujściu realizował zadania na podstawie ustawy z dnia z dnia 15 września 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych. Wypłata dodatków dla gospodarstw domowych była zadaniem zleconym gminie z zakresu administracji rządowej. Dodatki te są kluczowym elementem Rządowej Tarczy Energetycznej, mającej zniwelować rosnące skutki cen między innymi gazu.
Dokonano wypłaty refundacji podatku VAT za gaz dla 53 gospodarstw domowych na kwotę 37.162,14 zł.
MOPR w Świnoujściu realizował zadanie o dodatku osłonowym. Wypłata dodatków dla gospodarstw domowych była zadaniem zleconym gminie z zakresu administracji rządowej. Dodatek ten jest kluczowym elementem Rządowej Tarczy Energetycznej, który ma zniwelować skutki rosnących cen energii, gazu i żywności.
Wypłacono dodatek osłonowy dla 372 gospodarstw domowych na kwotę 107.431,44 zł.
Wypłata świadczeń dla osób i rodzin spełniających kryteria dochodowe - użytkowników mieszkań komunalnych, spółdzielczych, a także zakładowych i własnościowych.
Wydatki bieżące poniesione na wypłatę dodatków mieszkaniowych na rzecz osób fizycznych wyniosły 1.506.330,52 zł. Wsparciem objęto 387 gospodarstw domowych (664 decyzji przyznających dodatek mieszkaniowy).
Dodatkowe działania podejmowane w związku ze wsparciem rodzin, osób starszych i osób z niepełnosprawnością
Mieszkańcy Świnoujścia doświadczający kryzysu życiowego mogą liczyć na pomoc wielu specjalistów – psychologa, terapeuty, pedagoga czy mediatora. W strukturach MOPR działa Ośrodek Interwencji Kryzysowej, w ramach którego podejmowane są działania mające na celu wsparcie osób i rodzin zmagających się z trudnościami wynikającymi z różnorodnych przyczyn – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, które mogą prowadzić do sytuacji kryzysowej. W okresie od stycznia do grudnia 2024 r. w ramach OIK przyjęto ogółem 181 rodzin, a z pomocy specjalistów skorzystało 230 osób. W 2024 r. rozszerzono dostęp do powyższych usług dzięki realizacji projektu pn. „Regionalne Centrum Kryzysowe” finansowanego w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego (program na lata 2021-2027).
MOPR w Świnoujściu angażuje się również w prowadzenie wielu kampanii edukacyjnych i profilaktycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, np. „Kampania Białej Wstążki”, „Wspieraj Dzieciństwo bez Przemocy”, promowanie rodzicielstwa zastępczego. Ośrodek współpracuje również ze stowarzyszeniami i organizacjami działającymi na terenie Świnoujścia, wspierając inicjatywy na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz edukacji i wsparcia.
Mieszkańcy miasta w kryzysie bezdomności mogą korzystać z miejsc noclegowych w Schronisku dla osób bezdomnych prowadzonym przy ul. Portowej 10.
Na terenie miasta funkcjonują placówki oferujące wsparcie osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom starszym i chorym. Są to m.in.: Dzienny Dom Pomocy, Kluby Seniora, placówki prowadzone przez Polskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Niepełnosprawnością Intelektualną – Środowiskowy Dom Samopomocy, Warsztaty Terapii Zajęciowej, mieszkanie treningowe.
Aby poprawić codzienne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, wykorzystując środki PFRON, prowadzi program likwidacji barier architektonicznych, technicznych i komunikacyjnych. W 2024 r. udało się zrealizować 29 wniosków, co znacząco poprawiło jakość życia beneficjentów.
Od 2020 r. w Świnoujściu funkcjonuje Koordynator ds. Dostępności oraz Zespół ds. Dostępności, którego zadaniem jest wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług urzędowych oraz wdrażanie działań poprawiających dostępność miejskiej przestrzeni.
System pieczy zastępczej to zespół osób, instytucji i działań mających na celu zapewnienie czasowej opieki i wychowania dzieciom w przypadkach niemożności sprawowania opieki i wychowania przez rodziców. W 2024 r. w Mieście Świnoujście funkcjonowało łącznie 68 rodzin zastępczych, w których umieszczonych było łącznie 98 dzieci.
W Świnoujściu funkcjonuje Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza, będąca formą instytucjonalnej pieczy zastępczej, w której w ciągu całego 2024 r. przebywało łącznie 21 dzieci.
Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowanych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. Rodzinom takim Prezydent Miasta Świnoujście zapewnia wsparcie. Zadanie to realizowane było poprzez zapewnienie asystenta rodziny. Ogółem w 2024 r. ze wsparcia asystentów rodziny skorzystało 41 rodzin, w których wychowywało się 97 dzieci.
W listopadzie 2024 r. realizowano kampanię „Białej Wstążki”. W jej ramach uruchomiono punkt konsultacyjny dla osób doznających przemocy oraz punkt porad prawnych. Z poradnictwa w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej w 2024 r. skorzystało 59 osób, którym udzielono łącznie 527 porad.
Od lipca 2024 r. rozszerzono zakres udzielanej pomocy seniorom o usługi opiekuńcze świadczone osobom w wieku 60 lat i więcej - w formie usług sąsiedzkich.
W ramach Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy Domowej, będącego jednostką organizacyjną MOPR, podejmowano działania mające na celu pomoc ofiarom przemocy domowej. W 2024 r. z pobytu w ośrodku skorzystało 6 osób, z 4 rodzin.
Działania MOPR z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
WSPARCIE DLA OBYWATELI UKRAINY
Ze środków finansowych Gminy Miasto Świnoujście zakupiono i przekazano do Gminy Truskawiec w formie darowizny 89 sztuk bielizny termicznej za kwotę 9.968,00 PLN (luty 2024 r.).
W Urzędzie Miasta zatrudniona jest osoba zajmująca się bieżącą współpracą ze społecznością ukraińską i pomagająca obywatelom Ukrainy, a także innym narodowościom w załatwianiu spraw urzędowych.
Ze Świnoujścia dzięki hojności mieszkańców Świnoujścia zarówno tych narodowości Polskiej jak i Ukraińskiej wysyłane są paczki z darami dla różnych jednostek wojskowych, osób cywilnych i szpitali w Ukrainie.
Porady psychologiczne dla obywateli Ukrainy - z pomocy specjalisty skorzystały zarówno osoby dorosłe jak i dzieci przeżywające traumę wojenną oraz pracownicy MOPR w zakresie tłumaczenia i pomocy obywatelom Ukrainy w załatwieniu spraw bieżących.
Jednorazowe świadczenie pieniężne przysługujące uchodźcom z Ukrainy dla 106 osób.
Zasiłek okresowy dla 2 rodzin ukraińskich.
Zasiłek celowy – m.in. na zakup żywności i opłaty mieszkaniowe dla 3 rodzin z Ukrainy.
Świadczenia rodzinne dla 36 osób.
Kształcenie, wychowanie i opieka nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy.
W 2024 r. w pieczy zastępczej przebywało przez kilka dni dwoje dzieci obywateli Ukrainy.
Świadczenia wypłacane osobom, które zapewniły obywatelom Ukrainy zakwaterowanie i wyżywienie.
w tym 3 731 933,70 zł to wydatki gminy i 6 992 833,73 zł to wydatki powiatu
* Zmniejszenie zrealizowanych wydatków w zakresie ochrony zdrowia wynikało przede wszystkim z faktu, że w 2023 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego Szpitala Miejskiego im. Jana Garduły sp. z o.o. o kwotę 7.500.000 zł oraz ZOD Fregata sp. z o.o. o kwotę 2.760.000 zł, a w roku 2024 odpowiednio o kwotę 4.000.000 zł oraz 1.150.000 zł.
Sektor ochrony zdrowia cechuje się szerokim zakresem realizowanych zadań, a efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów sprzyja stopniowemu zaspokajaniu rosnących potrzeb społeczeństwa. Podstawowe obowiązki miasta w zakresie ochrony zdrowia zostały określone w ustawie o samorządzie gminnym i w ustawie o samorządzie powiatowym. Szczegółowe kompetencje w tym zakresie precyzują inne akty prawne, w tym m.in.: ustawa o działalności leczniczej, ustawa o ochronie zdrowia psychicznego, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi czy ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 10,7 mln zł (w tym 3,7 mln to wydatki gminy, a prawie 7 mln to wydatki powiatu).
Miasto znaczną część środków w ramach zadań własnych powiatu przeznaczyło na wydatki majątkowe, czyli zadania inwestycyjne oraz podwyższenie kapitału zakładowego Szpitala Miejskiego im. Jana Garduły w Świnoujściu sp. z o.o. oraz ZOD Fregata sp. z o.o.
Natomiast w ramach zadań własnych gminy, środki wydatkowano przede wszystkim na realizację Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii. W wymienionym Programie realizowano zadania, które miały na celu profilaktykę oraz ograniczanie i zapobieganie zdrowotnym i społecznym skutkom wynikającym z problemów uzależnień, w tym m.in.:
udzielano specjalistycznej pomocy terapeutycznej, prawnej, psychologicznej osobom uzależnionym, współuzależnionym, dotkniętym przemocą domową,
prowadzono działania profilaktyczne adresowane do różnych grup odbiorców,
promowano zdrowy styl życia poprzez aktywność sportową,
zapewniono dzieciom i młodzieży alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego i wzmacniano ich rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny.
Zadania z zakresu polityki zdrowotnej:
„Program zdrowia psychicznego”,
„Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki cukrzycy”,
„Poprawa jakości życia chorych onkologicznie i ich rodzin na terenie miasta Świnoujście”,
„Wsparcie dla osób dotkniętych chorobą Parkinsona”,
„Profilaktyka raka lepsza niż jego leczenie”,
impreza promującą zdrowy styl życia dla mieszkańców Świnoujścia, mającą na celu zapobieganie przedwczesnym zachorowaniom na choroby cywilizacyjne pn. „Wystawa Expo Zdrowie”,
szkolenie pod tytułem „Odkrywanie autyzmu”.
Przeciwdziałanie uzależnieniom:
Programy terapeutyczne:
„Program profilaktyczno-terapeutyczny dla osób zagrożonych uzależnieniami od narkotyków w wieku od 10 do 35 roku życia”,
„Program z zakresu ponadpodstawowej terapii dla osób uzależnionych od narkotyków”,
Program pn. "CANDIS dla problemowych użytkowników przetworów konopi",
„Program z zakresu pogłębionej terapii uzależnienia od alkoholu, niefinansowanej przez NFZ”,
„Program terapeutyczny dla pacjentów doznających przemocy domowej, korzystających ze świadczeń poradni terapii uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia”,
„Program terapeutyczny dla Dorosłych Dzieci Alkoholików (DDA)”,
"Program profilaktyczno-terapeutyczny dla rodziców/opiekunów dzieci zagrożonych uzależnieniami".
Wybrane programy/kampanie/działania profilaktyczne:
Program pn. „Unplugged”,
Program pn. „Trening Umiejętności Prospołecznych i Zastępowania Agresji (ART)®”,
Program podnoszący kompetencje wychowawcze rodziców i opiekunów,
Program profilaktyki selektywnej dla dzieci i młodzieży z zachowaniami autodestrukcyjnymi,
Program profilaktyki selektywnej dla dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem społecznym,
Zajęcia animacyjno-profilaktyczne na wybranych miejskich placach zabaw i miejscach aktywności fizycznej,
Pozalekcyjne zajęcia sportowe adresowane do dzieci i młodzieży,
Kampania edukacyjno-informacyjna adresowana do młodzieży szkół ponadpodstawowych na temat szkodliwości środków psychoaktywnych,
Szkolenia podnoszące kompetencje kadry: „Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży – klasyfikacja psychologiczna i metody pracy z młodzieżą”, „Uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży – specyfika, mechanizmy i możliwości wsparcia”,
Prowadzenie Centrum Pomocy i Wsparcia w Zakresie Uzależnień,
Prowadzenie trzech specjalistycznych placówek wsparcia dziennego.
Wydatki majątkowe (projekty realizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego):
„Plac aktywności fizycznej – OCR od juniora do Seniora”,
„Odnowienie placu zabaw Park Zdrojowy Mieszka I (Rejon I)”,
realizacja projektu pn. „Szybko, sprawnie, bezpiecznie – ambulans do transportu sanitarnego pacjentów”,
realizacja projektu pn. „Dobry krok – zbadaj wzrok”,
„Siłownia pod chmurką” – miejsce aktywnego wypoczynku i integracji przy ZOD Fregata sp. z o.o. w Świnoujściu.
Pozostałe zadania z ochrony zdrowia (projekty realizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego):
„Medyk mój przyszły zawód”,
„Hipoterapia to pasja bez barier”,
„Krok do Zdrowia - rehabilitacja dla mieszkańców Świnoujścia”,
„Piknik integracyjny - integracja pokoleń”.
podmiotY podstawowej opieki zdrowotnej w Świnoujściu:
Balticmed Świnoujście - Przychodnia Medycyny Rodzinnej, ul. Lutycka 2C/1,
Przychodnia Lekarska „NOVA MED”, ul. Dąbrowskiego 4 i Przychodnia Lekarska „NOVA MED” filia, ul. Sosnowa 2,
Wojskowa Specjalistyczna Przychodnia Lekarska Samodzielny Publiczny ZOZ, ul. Kapitańska 8-8B,
N.Z.O.Z. Przychodnia Lekarska - Tadeusz Czajka, ul. Grunwaldzka 21,
ZOZ PAKAMA-MED Barbara Niczyporuk, ul. Sąsiedzka 4,
ZOZ "Poradnia Rodzinna - Lekarz Małgorzata Walerian i Partnerzy", ul. Dąbrowskiego 4,
Centrum Medyczne Mediraj Sp. z o.o., ul. Feliksa Nowowiejskiego 5.
Liczba pacjentów, którzy w 2024 r. korzystali z pomocy ww. placówek wyniosła 25.454 osób.